Går ikke ned ... Har Fiberrik skylden?
Hei! Jeg snart 19 år gammel og har holdt på med lavkarbo av og på siden jeg var 15, uten at jeg enda har klart å gå ned noe, og jeg skal ned rundt 25 kg (jeg veier for øyeblikket 85 og er 1.70 cm høy). De første ukene på lavkarbo er jeg sikker på at jeg har vært i ketose, og gjerne gått ned 5 eller mer kg iløpet av 1-2 uker, veide 94-95 på det meste, og etter dette har det alltid stoppet opp, og jeg har gitt opp raskt fordi jeg ALDRI har sett fysiske resulater av det, ingen cm slankere, buksen sitter som alltid, til tross for at det gjerne var nesten 10 kg vekttap ..
Jeg begynte igjen i sommer for alvor, i håp om at det skulle bli enklere å gjennomføre (slipper å tenke på skolelunsjer etc) og er nå i min 5 eller 6 uke på lavkarbo, som er det lengste jeg har klart, uten å ha gått ned mer enn kanskje 2 kg. Jeg finnr ikke ut om det er karboantallet som er for høyt, for lite eller for mye fett eller rett og slett for lite aktivitet?
Den eneste forskjellen er at jeg har begynt å spise fiberrik (2,7 kh pr stk).
En dagsplan kan se slik ut:
Frokost: 2 fiberrik (5,5 karbo), 1 eller 2 egg, sammen med skinke eller laks. Jeg har også benyttet meg av majones noen ganger, for å se om jeg trenger mer fett.
Middag: Protein (kylling, svin, kjøttdeig) med enten salat (med agurk, tomat og noen ganger fetaost) eller grønnsaker (blomkål, brokkoli, aspargesbønner).
Kvelds: Gjerne rester av det overnevnte eller lignende.
Drikke: Drikker gjerne 2 kopper kaffe hver dag. Benytter meg av et par skvetter følte eller melk. Mistenker fløten gir for mye kalorier, og melken for mange karber. Søtstoffer forsøker jeg å kutte ut helt, men jeg reagerte ikke på dem på min første induksjon for 2 år siden.
Jeg gikk ned litt (dog uten tydelige resulater, sikkert mest vanntap, Kanskje rundt 2 kg fett) når jeg over en liten periode dager ikke spiste mer enn en liten tunfisk-salat som var spredt utover hele dagen. Knapt 500 kalorier i dette Men dette ble jeg dårlig av og kan ikke gjøre i lengden.. og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre - jeg vil ikke sulte meg og miste hår og ødelege meg selv, men jeg klarer heller ikke å leve med at jeg ikke går ned mer enn 5 kg i året... "Høyfett" fungerer ikke for meg tror jeg, men jeg er redd for å bytte over til mer karbohydrater, og hadde uansett sikkert sprukket på en "frukt og frokostblanding"-diett pga begrenset inntak av kjøtt (god protein og fett kilde).
Noen som har lignende erfaringer og evt har noen tips?
|