Vis enkelt innlegg
Gammel 26-08-10, 12:03   #6
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Superrug og mett

Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.

Kommer du opp i tilsvarende fettprosent på middagen du skisserte?

Jeg leser alt jeg kommer over om dagen om ernæring, og synes det er utrolig spennende å forstå mekanismene bakom slike ting som du beskriver. Av og til kan man jo finne logiske grunner, andre ganger ikke. Jeg skal begynne på kostholdsveilederstudiet til Medisinfagskolen og suger til meg all erfaring og kunnskap her inne.

Leser f.eks. ofte at noen beskriver at de også må telle kalorier for å gå ned i vekt. Jeg sier ikke at det ikke er rett, fordi det fungerer jo tydligvis. Det jeg underer meg på er om de samme kunne fått samme effekt ved f.eks finregnet på proteiner, fett og karbo. Redusert protein og karboinntaket, og økt vesentlig i fett. Dette ment som et eksempel.

Nei, den middagen var nok vesentlig mindre fett og mer protein vil jeg tro.
Ellers har Atkins også nevnt at noen må høyt opp i fettprosent, og i tillegg redusere kraftig på kaloriinntaket. Men jeg synes at å leve slik blir vanskelig over tid. Da ville jeg først sjekket C-peptid, og eventuelt sett på blodtypedietten, om man kanskje var den typen som bør se på et annet kosthold. For faktum er at vi har levd med blant annet korn i 10 000 år, og noen takler det veldig bra. Vi skal ikke se bort ifra at det finnes individer som er bedre tilpasset sånn diett enn lavkarbo. Jeg tror vi kanskje utvikler oss i forskjellig tempo, også genetisk sett, selv om majoriteten, kanskje så mye som 90 % av oss bør tilegne seg en kost med lite karbohydrat og mye animalsk fett.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat