Sv: Regner bare karber, er det dumt?
Heisann
Jeg vil si at det er er målet ditt det kommer an på i forhold til hva du teller eller ikke teller.
Det blir litt mye tall her ser jeg etterhvert, håper det ikke skremmer deg...
Min metode er at jeg ser på proteininnholdet i maten jeg spiser og så ganger jeg det med tre og får mengden fett jeg skal spise. Eks. 100g reker innehlder 23g proteiner det blir ca 70g fett. Det er innenfor 20-25/70-75 protein-fett prosent, som Atkins anbefaler.
Eksempelvis blir dette 200g creme fraiche (35% fett) eller ca 90g ekte majones (80% fett).
Jeg teller ikke karbohydrater, jeg spiser bare lite av karbohydratholdige matvarer. Prøver å begrense nøttespisingen til fordel for grønnsaker. For tiden går det mye i blomkål. Man må spise bortimot 600g blomkål for å komme opp i 20g karbohydrater.
Dette tilsvarer ca 730 kalorier, så det er viktig å telle for å ikke spise for mye. Når maten er så fettholdig, så er det lett å få i seg for mye kalorier.
Likeledes, spiser du en kyllingfilet p 180g (180g X 0,24 = 43g protein) så skal du ha 43x3=129g fett. Dette tilsvarer 1290 kalorier, som er godt over halvparten av dagsbehovet for de fleste.
Så, tilbake til det jeg sa først. Det kommer an på hva du er ute etter. Hvis målet er å holde seg i ketose og ikke noe annet, så er det helt greit å bare telle karbohydrater. Skal man ha maksimal vektnedgang, så må man vite det daglige kaloribehovet kroppen har og legge seg under det, i tillegg til at man må balansere proteiner og fett. Hvis man gjør det, så er kalorimengden i fett så stor at man må passe på.
Kalorimengden i karbohydrater er så lav ved 5% eller 20g (80 kcal), at det ikke spiller inn på totalmengden. 50g fett derimot, det er et par tre never med mandler, tilsvarer 450 kalorier, og det gjør et godt innhogg i tilmålte (eksempelvis) 2000 daglige kalorier.
Til slutt skal jeg også ha sagt at jeg er ekstremt motivert for å gå ned nå, har holdt på siden juni, trappet ned på karbohdrater i en måned, vente meg til det nye kostholdet, sluttet å drike øl (wow!) kom i ketose for et par uker siden, holder meg strengt til 20-25/70-75 og holder meg under 2000 kalorier om dagen. Det gir resultater, veier meg ikke, men merker det på klærne (og på kjæresten).
Jeg spiser ganske ensidig, mens sunt. Føler at det er en befrielse å vite hva jeg skal spise hele tiden, og ikke minst er det sinnsykt lett å handle mat, mesteparten er det bare å styre unna, det går mest i laks, tunfisk, reker, flesk, egg, majones, smør, fløte, creme fraiche, kokosfett og salat; slageren for tiden er salat-wraps, eks.: reker, majones, avocado i lefser av salatblad. Ellers er jo lammesesongen i gang, så det blir nok fårikål, lammelår, hjemmelagde pølser og annet snadder framover. Gjerne med hjemmelaget hollandaise til!
Dette ble visst litt mer enn jeg hadde tenkt. Min første post, så jeg hadde vel en del på hjertet...
Uansett, stå på og spis sunt, telling eller ikke, det er helsa som teller!
|