Vis enkelt innlegg
Gammel 27-08-10, 15:31   #1
Bombus
Medlem

Bombus sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 75
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Mettet fett og insulinresistens

Hei, jeg er ny her, men har levd på lavkarbo siden mai og tatt av noen kilo – er snart i mål.

Har lest noen bøker om emnet, og det mest treffende som kan sies om disse samlet, er at den ene påstanden slår den andre ihjel, så klokere blir man vel strengt tatt ikke sånn generelt sett, men det funker for mitt ensporede mål. Skaldeman, Annika Dahlquist, Lars-Erik Litsfeldt, Fedon Paulún (sistnevnte er om fettforbrenning og han advarer mot ketogene dietter) – alle har sine kjepphester og er enige om noe men helt uenige om mye.

Det som kan sies om Skaldeman er at han er overbevisende når det gjelder eget vekttap og generell helse i følge alle målbare parametre. MEN, jeg blir litt skremt nå jeg får forståelsen av at han legger på seg av noen bær eller litt frukt. Kan dette bety at han er eksepsjonelt insulinresistent i utgangspunktet, eller har han blitt det av kostholdet?

Fedon og Paulún, (og en samlet legestand) mener mettet fett er usunt. Begge hevder at cellemembranene blir harde og stive av mettet fett, og at det nedsetter insulinfølsomheten som igjen fører til fettlagring. Om dette er riktig slår det meg at Skaldeman og alle oss andre som lever etter dette regimet (mye mettet fett) kan ha påført oss mindre insulinfølsomhet enn vi hadde, og tåler svært lite karbohydrater etter en tid med kostholdet.

Kan det være noe i dette, og i så fall – er det reversibelt? Er det best å gå over til umettede oljer som hovedfettkidle når vi nærmer oss målet, for å øke insulinfølsomheten? Eller har vi låst oss til ekstrem LCHF for ever?

Jegermennesket skal etter Skaldemans teori lagre mye fett i bærsesongen. Dette høres jo merkelig ut for en som aldri har hørt om lavkarbolivsstilen. Men det skulle jo stemme hvis mitt spørsmål har noe for seg. Når jegeren i mange måneder har levd på kjøtt og mettet fett legger blåbæra seg lett til rette på hoftekammen – en stor fordel for jegeren men mindre gunstig for oss i dag

Altså; for å være krystallklar er mitt spørsmål: blir vår toleranse for karbohydrater mye dårligere etter å ha levd på LCHF med mettet fett en tid

Kanskje dette er tatt opp før, men jeg fant ikke noe.

Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat