Vis enkelt innlegg
Gammel 06-09-10, 21:50   #25
Debz
Medlem

Debz sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Debz er på en erverdig vei

Sv: Drevon er på ferde igjen

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Etter hva jeg har forstått...

Forskjellen mellom diabetes 1 og 2, er:
Diabettes 1 er en autoimmun sykdom, hvor immunforsvaret angriper betacellene i bukspyttkjertelen, kalles også langerhanske øyer. Denne sykdommen får vi ved svært ung alder. Når immunforsvaret angriper disse cellene, er de borte vekk. Personer med D1 vil ikke kunne produsere insulin på egenhånd mer. De har sykdommen for resten av livet.

Diabettes 2 er litt annerledes hvor vi har cellene i kroppen blir mindre lydige på insulin som vi produsere, etter en lang tid med kosthold full av karbohydrater, dette er hva vi kaller pre-diabetic stadiet. For å kompensere dette ulydigheten, må kroppen produsere mer insulin for å senke blodsukkernivået. Den tvinger cellene til å spise mer glukose, overskuddet som er igjen etter at cellene er mette, føres inn i fettcellene. Fettcellene kan høre ennå på insulinet. Problemet her er at kroppen må overprodusere insulin, slik at dette overbelaster betacellene i bukkspyttkjertelen. Overproduksjon av insulin fører også at blodsukkernivået går for langt ned, slik at cellene som skal ha næring sulter. Derfor må personen spise mer for at cellene skal ha næring igjen selv om det var noe få timer siden vedkommende spiste. Men tilbake til poenget, overproduksjon av insulin sliter på betacellene, og når du overkjører disse betacelle, vil de etterhvert dø ut, og bam, personen har nå diabetes. H*n kan ikke produsere insulin mer, eller veldig lite insulin (ikke nok til å redusere blodsukkeret)
Denne sykdommen utvikler seg etter en livslang kosthold bestående rik av karbohydrater, og skjer ofte hos eldre folk. De som har fått D2 og brent betacellene og ikke har noe igjen, de har D2 for livet. Hjelper lite med kostholdendring, bortsett fra å spise seg fri fra symptonene. De som har fått D2 og har litt igjen av betacellene, hvor insulin produksjonen er av beskjeden grad, kan bli friske igjen.

Dette har jeg lest fra ulike kilder av lavkarbobøker/nettsider, wiki og diverse medisin sider og lagt to og to sammen.

Man trenger ikke være svært ung for å få diabetes 1 - min mann fikk det når han var 33. Det kan skje i alle alder opp til rundt 35...kan ikke spise seg frisk fra den, dessverre. Arv har mye å si også...

Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat