|
Sv: FASE 2, motivasjon, råd, hjelp og trøst
Det er nok ikke lurt å hoppe inn og ut av ED nei, dietten krever faktisk at en følger den som foreskrevet for å gi noen effekt på vekta.
For min del så fulgte jeg ED i 14 mnd (fase 1 i 30 dager, fase 2 i 9 mnd, fase 3a i 4 mnd), før jeg opplevde at jeg var for lite flink til å følge opplegget.
Mye av årsaken ligger nok i at jeg etter nyttår første ble syk da jeg skulle tilbake på fase 1, og så ble det mye reising og kursvirksomhet via jobb både før og etter påske.
Det er tøft å finne motivasjonen til å følge fase 1 når en er på reise og kurs nesten sammenhengende i 2 mnd.
Nå er ikke jeg redd for å fortelle at jeg går på ED, og jeg har ofte med meg både suppe på termos, kakao og kjeksene når jeg skal delta på forskjellige arrangementer via jobben, men det lar seg ikke alltid gjøre på hoteller og i kurslokaler.
I tillegg kom mars hvor vi reiste på ferie til USA, og da tok jeg ikke sjansen på å ta med ED-produktene gjennom tollen.
Amerikanse tollmyndigheter ikke har noen tolleranse for innførsel av "mat" som ikke er godkjent i USA.
Jeg hadde sendt en forespørsel til ambasaden hvor jeg la med embalasjen til produktene jeg eventuelt ville ta med, men har fortsatt ikke fått noen tilbakemelding på om de er ok å ta med inn i USA.
Så det var nok den turen som tilslutt førte til at motivasjonen til å igjen forsøke å komme skikkelig i gang med fase 1 forsvant.
Jeg valgte å gjøre et siste forsøk i mai, men da var hode allerede innstilt på vedlikehold vha mat.
Siden disse stadige forsøkene i løpet av våren nok stresset kroppen unødvendig mye, ble jeg enig med legen om å holde meg til lavkarbo/ketolyse i sommer.
Og det har vært kjempenyttig på flere måter;
- kroppen fikk ro, det samme fikk hodet
- vekta har svingt 1kg ned 1kg opp i ca 3-ukers sykluser (helt normalt altså )
- jeg har fått prøvd meg på "egen hånd", og vet nå at jeg fint greier å spise mat uten å legge på meg
- har opplevd at jeg ikke går bananas selv om jeg spiser en is 
- og ikke minst; motivasjonen til å miste de resterende kg er tilbake 

|