Vis enkelt innlegg
Gammel 07-09-10, 19:07   #9
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jeg hadde normale hormonprøver

Opprinnelig lagt inn av EmilyB, her.

Jo da, man kan ha pco uten cyster på eggstokkene. Det er forskjell på PCO ( polycystiske ovarier) og PCOS (polycistisk ovariesyndrom). PCO er varianten uten cyster, PCOS betyr at man har cyster. Men mange blander begrepene, jeg også bruker dem litt om hverandre uten å tenke meg om. PCO og PCOS er altså ikke det samme.

Jeg har ikke cyster på eggstokkene og jeg har fått påvist PCO i prøver.

Men atte, jeg sitter med brevet fra dr. Willumsen her og hun skriver "blodprøver forenlig med polycystisk ovariesyndrom"!

Damen er jo ekspert, hun burde jo vite hva som er hva???

Dessuten betyr polycystisk ovarie "flere enn en cyste på eggstokkene"!

Trodde det var omvendt, liksom. At når man "bare" hadde cystene heter det PCO og når man i tillegge har flere symptomer som økt behåring, hormonubalanse, insulinresistens, overvekt etc, så hadde man et syndrom og fikk diagnosen PCOS!

Blir ikke klok på disse begrepene, jeg altså!