Sv: Dagbladet sine 10 fakta om fett
Hmmm...
Har aldri hørt at kolesterol festes på glukosemolekyler. Kolesterol fraktes ikke fritt i kroppen men inni større molekyler som heter lipoproteiner. Disse deles inn i VLDL(triglyserider), IDL, LDL(dårlig kolesterol) og HDL(bra kolesterol). Grunnen til at de er delt inn slik har med tetthet på molekylene og gjøre, og ulike oppgaver de utfører. Fett fraktes i blodet i et enda større lipoprotein som heter kylomikron.
Kolesterol har en livsviktig oppgave i kroppen, og vi ville dø uten. Den bygger opp cellemembraner, kjønnshormoner, vitamin D, galle og hjernesynapser. Noe som er svært viktig at fungerer som det skal.
LDL frakter kolesterol til cellen, og tømmer seg på utsiden. Vi kan finne den i blodpropper som forårsaker hjertesykdom, derfor kalles den dårlig kolesterol. HDL frakter/henter tilbake kolesterol fra kropp til lever. Derfor kalles denne det gode kolesterol.
Et hjerteinfarkt skjer ved at en blodpropp tetter til en blodåre, gjerne da i hjertet. Dette skjer ved at blodåren over tid har bygd oppe et innvendig lag av plakk, som blir ustbilt og revner. Når dette revner, stimuleres det til dannellsen av en blodpropp (trombe) over revnen som kan blokkere arterien fullstendig. Plakk kan dannes overalt i arterier og vandre til et sted som tettes igjen.
Hva som forårsaker dette plakket, og hva det består av vet jeg ikke. Det finnes "teorier" som sier at økt mettet fett i maten øker den dårlige kolesterolet, som da øker sjangsen for avleiringer i årene. Dette er det den gammeldagse hypotesen, som man kan finne mange huller i.
Jeg tenker at når kroppen kun bruker karbo som brensel, e lagring av fett og overskudd av fett i kroppen stor. Sjangsen for avleiringer bør da være større. Når kroppen er vant til å bruke fettet som brensel, legges det ikke i årene, fordi det brukes aktivt. Men det er selvsagt bare en tanke...
Er ihvertfall mye uoppdaget her ( eller ubevist) i følge generelle kostholdsråd. Heldigvis er det mange beviser på at mennesker med høyt fettinntak og lavt karboinntak har mindre plakkdannelse og kolesterol(lipoproteiner). Så jeg mener den gamle myten bør slaktes, og ser fram til å høre mer om dette, og å lære mer:-)
|