Sv: vondt på hØyre side av magen
Jeg gjetter på gallestein. Er det litt under høyre ribbeinsbue? Hvis blindtarm vil smerten sitte midt mellom navlen og høyre lyske. Mange som har gallestein, får anfall og begynnende smerter pga stort innttak av fett. Galleblæra slipper ut galle i forhold til mengden fett vi får i oss. Med andre ord: den skiller ut mer galle når du spiser mye fett, og dersom du har noen steiner eller grus i galleblæra, er det veldig mulig at de vil blokkere og lage ugreie. Gallestein er IKKE farlig, men kan føre til enorme smerter etterhvert. Jeg råder deg til å gå til legen og forklare problemet. H*n vil antagelig henvise deg til ultralyd. Dersom de finner gallestein på ultralyd, blir du henvist videre til operasjon for å fjerne galleblæra. Du trenger ikke være redd for å fjerne den, den er ikke noe du egentlig har bruk for. Leveren vil fortsette å skille ut galle gjennom de gallegangene som går direkte til tarmen. Andre tegn på gallestein kan være sterk halsbrann og smerter i ryggen. Typiske anfall når det er fullt utviklede gallesteinsanfall, er vanvittig smerte som sprer seg som et belte under ribbena. Høres ikke ut som du er der, men jeg tipper dog at dette er en begynnende gallesteinproblematikk.
Du kan vente å se om smertene blir verre etter at du har spist mye fett eller ei. Dette er ikke alltid regelen, men mange får større smerter en stund etter fettrikt måltid. Hvorvidt du bør spise mindre fett, må du vurdere selv. Det er klart at smerten vil bli mindre dersom du spiser lite fett, men det er jo egentlig bare å skyve problemene foran deg. Dersom du har gallestein er det like greit å bli kvitt galleblæra, men det kan jo hende du vil være forsiktig med fett for å unngå anfall før operasjonen. Lykke til!

Paprika, mamma til to
|