Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!
Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.
Hvis målet er vektnedgang, så skal jeg være enig at det er flere veier til Rom. Hvis målet er bedre helse, så er det en annen sak. Greit å få i seg vitaminer og mineraler, men ikke greit å få i seg så mye sukker. For mye sukker (brød, frukt, pasta blir til sukker i kroppen og går også under dette) er skyld i de fleste livsstilssykdommene vi har. Og nesten alle som er overvektige er det fordi de ikke tåler karbohydrater så godt. Når kroppen er i konstant fettlagring på grunn av overproduksjon av insulin, så går fettlagrene bare en vei - oppover.
Men jeg ser du er ny på lavkarbo, og forhåpentligvis tilegner du deg mer kunnskap om lavkarbo etterhvert. De fleste av oss har vært der du er nå. Det tar litt tid å omstille seg etter å ha blitt "hjernevasket" av GR og sånne folk, men kroppen er ikke så enkel som "spis mindre og tren mer, så går du ned i vekt".
Det er da fullt mulig å ha god helse selvom man spiser frukt, ja til og med om man spiser karbohydrater. Grunnen til at jeg har veid mer enn jeg egentlig vil er fordi jeg har spist for mye, ikke noe annet. Jeg har forsåvidt forstått at alle overvektige er det fordi de ikke tåler karbohydrater så godt.
Ja jeg er forholdsvis ny her inne, men nå skal det sies at jeg har lest i mange måneder før jeg registrerte meg(det finnes fantastisk mye bra kunnskap her inne og det er mye og lære). Men jeg har også lest såpass at jeg har fått med meg at hovedinnlegger ikke kan spise frukt, men fint kan spise all mulig sukkererstatning som finnes. At man kan gå god for å kutte næringsstoffer som faktisk har mange gode egenskaper men fint kan putte i seg ting som overhodet ikke inneholder noe foruftig, det virker nokså søkt helt uavhengig om man mener man trenger karbohydrater eller ei.