Sv: Trenger kroppen karbohydrater?
Her er jeg delvis uenig med de to andre. Jeg mener at ja, kroppen, nærmere bestemt hjernen, trenger karbohydrater. Hjernen er litt i en særstilling. Den trenger litt sukker (karbohydrater), og ja, det kan lages av kroppen selv, men å lage glukose av protein er en kostbar prosess for kroppen. Og denne prosessen fungerer ikke like bra hos alle.
Men det skal jo ikke så kjempemye karbohydrater til, altså som i et "vanlig" kosthold der det er store mengder karbohydrater. "Lavkarbo" er alt under 150 g karb pr dag så vidt jeg husker (correct me if I'm wrong). Som Nellie sier, man skal ikke spise null karbohydrater (det er det dog delte meninger om her inne). Og man kan spise karbohydrater i begrenset mengde (individuelt fra person til person hvor mye) og være i ketose samtidig, slik at hjernen fungerer på 50/50, slik Aeryth skriver.
Men at hjernen ikke kan nyttiggjøre seg fett ...? Vi trenger fett for at hjernen skal fungere. Hjernen - og øynene - består faktisk stort sett av fett! (Og bl a derfor er det så viktig å få i seg essensielle fettsyrer som omega 3, f eks.)
Sist redigert av Huldr : 12-09-10 kl 21:17.
|