Vis enkelt innlegg
Gammel 20-09-10, 14:21   #23
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?

Plastbox, tro det eller ei, men det er faktisk en veldig stor forskjell på de som kommer rett fra Romania i dag, og de som har reist rundt i Norden/Nord-Europa i generasjoner. Vi ser kanskje ikke så mye av sistnevnte i dag, mange har blitt fastboende etc. Både Åge Aleksendersen og Steinar Albrigtsen er av taterslekt. Det er mange gamle taterslekter i Norge. Det har lite å gjøre med de rumenske tiggerne du ser på annenhvert gatehjørne i Oslo f.eks. Det blir litt som å sammenligne ortodokse jøder i Israel med Woody Allen.
Det er ikke en gang alle av de som er romani en gang, Det med at flere av de er organiserte og utbyttede har du nok imidlertid rett i. Ellers virker det som om du vet svært lite om romanifolket i våre områder. I nordøsterdalen, som er det området jeg er fra, har det vært tatere i århundrer, ikke i min bygd, men nærmere Tynset og sånn. På attenhundretallet var det f.eks stas å hogge av dem hodet og sette på staur. Les om Tater-Kristen, f.eks.
Det jeg skrev var ikke ment som noen romantisering, men sånn som jeg faktisk opplevde det. Ingen erfarte å bli frastjålet eller tigget av fra dem den gangen. De tok seg noen friheter med tanke på hvor de satte leir, men som regel fikk de låne deler av jorder, mot litt gårdsarbeide. De reiste stort sett bare i sommerhalvåret, om jeg husker rett. Det var jo bare sånn det var da. Vi ungene syntes jo selvfølgelig det var spennende.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat