Vis enkelt innlegg
Gammel 20-09-10, 22:21   #3468
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Syns at det er veldig stygt å si sjøttkake og hamburgersjede. Men det er også en naturlig språkutvikling.

Noen som leser korrektur på innleggene mine nå?
Men jeg lurte på noe med bruken av og/å her for en stund siden. Men kommer ikkje på hva Ja, det var kanskje noe sånt som "jeg skulle i bakken og grille pølser med vennene mine". Er det korrekt? For det er to setningsledd og da skal det være og? Eller er det bare en setning og skal man bruke å? Er ikke perfekt

Man skal bruke og. Å er infinitivsmerke, så det kan ikke brukes når man tidsbøyer verbet. Det er bare å sjekke om det er fremtid, nåtid eller fortid du skriver i - da skal det ikke være å!

Og ja, to setningsledd

Hvis det virkelig er sånn som du skriver at det er lov å skrive når og da om hverandre er det en forflatning av språket i mine ører, det blir rett og slett mye mer upresist. Uansett om det er "naturlig språkutvikling". Hvis vi følger den logikken og slutter å lære barn og ungdom å bruke "kj"-lyd kan vi like greit gå ned til småbarnsstadiet og slutte å skille mellom "l" og "r", i prinsippet ...

Sist redigert av Huldr : 20-09-10 kl 22:34.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt