Vis enkelt innlegg
Gammel 21-09-10, 00:14   #3498
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Jeg lærte på universitetet (NÅR jeg gikk på engelsk) at det faktisk ikke er ukorrekt å si for eksempel NÅR/DA om hverandre. Eller si ting som "they was" fordi folk snakker sånn. Og alle måter mennesker snakker er gramatisk korrekt. Men siden man som oftes bare studerer skriftspråk, blir slike regler opprettholdt. Det er vanskelig å begynne å studere ord- og setningsstruktur i muntelig språk. Poenget er at noen av disse tingene er estetiske ting. Hva som blir sett på som "finere". Men og/å og orddeling er alltid feil. Uansett. Orddeling er feil når man skriver dialekt og.

Muntlig er muntlig og skriftlig er skriftlig. Vi har veldig få normer for tale. Den eneste jeg kommer på er hvordan man uttaler tall, og den irriterer jeg meg grønn over at folk ikke kan. Tallordreformen fra 1951 (ja, 1951!) bestemte at blant annet at nå skal vi uttale tall med tieren først og så eneren. Altså trettito og ikke toogtredve. Når noen sier toogtredve til meg, så må jeg tenke meg om, fordi jeg instinktivt tenker at det er 23. Men det rare er at sier du det på tysk så trenger jeg ikke å tenke meg om.

Bare fordi noe sies betyr ikke at det er korrekt å skrive. F.eks. på min dialekt sier vi at man sitter MED vinduet når vi mener VED vinduet. Og så har vi egentlig å-ending på hunnkjønn her, og så sier de som regel o i stedet for u, og så har de bløte konsonanter, og så er det ingen r på slutten av verb. "Åm mårenen kjøyre me bossen te skulå å eg sidde på pudå mi me vinduet på siå a Jens". Jeg vil gjerne legge til at jeg har en forfinet dialekt, så jeg snakker ikke fullt så grautmål som dem.

Jeg tror jeg irriterer meg over dialektskriving minst like mye som du irriterer deg over orddelingsfeil. Og ja, jeg irriterer meg over orddelingsfeil også. Og og/å når/da hun/henne og slikt. Men så er jeg litt nazi på slikt...

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Aldri j forann i, y, ey og øy.

Jippi! Ingen regler uten unntak.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC