Vis enkelt innlegg
Gammel 21-09-10, 00:16   #32
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?

Opprinnelig lagt inn av Opheliia, her.

Jeg synes det er merkelig at et helt land kan behandle dem slik, men nå er vel kanskje ikke Frankrike så glad for innvandrere heller?

Jeg går utfra du ikke har sett dokumentaren som gikk på tv for noen uker siden hvor de fulgte menneskene i disse leirene?
Jeg så den, og jeg skjøner veldig godt hvorfor de ikke lenger ønsker å ha dem i landet! (Og jeg stemmer IKKE frp! ) 10-11 åringer dro inn til sentrum på dagen for å skaffe penger. Tigge? Nei, det ga for lite. Det de gjorde var å gå rett bort til folk som tok ut penger i minibanker og ta kontantene i det de kom ut av minibanken. De dokumentere ti-talls slike episoder. Per dag! Det var bare de to-tre de fulgte, og det var tju-tretti barn som opererte på samme måte.
Og det var i utgangspunktet ikke slike ting de var ute etter å filme, de ville dokumentere hvordan disse menneskene levde for å sette dem i et bedre lys.
På spørsmål om hvorfor de tok fra andre var svaret at det kunne de jo; de hadde jo penger. "Mitt", "ditt" og eiendeler var noe de ikke hadde konspeter om i det hele tatt.

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

det er faktisk en veldig stor forskjell på de som kommer rett fra Romania i dag, og de som har reist rundt i Norden/Nord-Europa i generasjoner.

Nja, jeg er oppvokst med historier om "tatera" som reiste rundt og jobbet på gårdene i onnene, og stjal som ravner i nabolagene.

Og vi har da de "gammeldagse" sigøynerene i Norge i dag også. Sikkert fargerikt og eksotisk for de som ikke har hatt de på nært hold. Med nært hold kan nevnes å bryte seg inn hos ALLE naboene i blokka man bor i og forsyne seg med det man trenger. En gang i uka eller så. Hver uke.
Problemet ligger nok i at de har et helt annet forhold til det å eie ting enn det vi forholder oss til. Og inntil de klarer å ha samme forhold til eiendom som vi i Norge (eller frankrike) har, så vil de ikke kunne fungere som en del av samfunnet, for da har de heller ikke forståelse for at de bedriver kriminalitet.

Sist redigert av Carisma : 22-09-10 kl 21:50.
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat