Vis enkelt innlegg
Gammel 21-09-10, 00:39   #19
smosje
Seniormedlem

smosje sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 45
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Sv: Ut med Møllers tran og fiskeoljer!?

Heisann!
Jeg stusset litt på dette med at seloljen kommer fra "ung Grønlandssel". Ganske unge seler er jo som kjent strengt forbudt å drive fangst på, så hvordan får de oljen ut av en levende sel, tro?? Ellers så er denne selen litt eldre enn ung (dvs voksen) og derfor mer fyllt med giftstoffer som må fjernes kjemisk.

Nåvel - Grønlandsisen og havene der oppe er heldigvis ikke de mest forurensede, spesielt ikke etter EU har kommet med kraftige restriksjoner på utslippene til selgarveriene på Grønland.

Jeg var en tur på Grønland for et par uker siden, og var bl.a. i møte med representanter for selfangsten på Grønland. Grønlandssel fanges hovedsaklig pga skinnindustrien og sekundært blir kjøttet benyttet til mat for fangerne og deres familier. Det har ikke vært noen tradisjon på å benytte selen til andre formål. Men, det ble opprettet en fabrikk på begynnelsen av 2000-tallet som skulle sørge for at seloljen ble utvunnet og solgt som Omega 3. Men de har gått konkurs etter et eierskifte, jeg mener det var for ca et år tilbake. Så vidt jeg vet, drives det ikke produksjon av Omega 3 på Grønland lenger. Så tråden om selolje fra Grønland hadde nok en kortvarig aktualitet (jeg ser Gamla skrev innlegget sitt i 2004).

Selolje fra Canada er ikke helt politisk korrekt, tror jeg? Produkter som stammer fra kanadisk selfangst er forbudt å selge i hele EU/EØS, er det ikke det?