Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?
Tatere var det mange av her i bygda i min barndom..som unge syntes jeg det var spennende. Hadde omtrent samme intrykk som Photo...men det var en bakside...ungene hadde det ikke særlig bra..de fikk gå på skole bare i noen fattige måneder så tok foreldrene de ut og dro videre...de jeg kjente som unger ble ganske rotløse voksene.
I dag er de fleste fastboende mesteparten av tiden, foreldrene mine kjenner/omgåes mange av taterslekt.
Ingen jeg kjenner har noe imot disse menneskene. Mange reiser rundt som kremmere i sommerhalvåret og er bofast på vintern. Det funker fint.
Taterne i skandivaia vil ikke identifisere seg med sigøynerne, selv om de strengt tatt historisk sett har samme etniske opphav så er det stor forskjell i dag på Romani og Rom...
I Norge har vi prøvd å ta vare på Romfolk helt siden 70 tallet...vi har bygget egene boliger, vi har skaffet "leirplasser" og virkelig gjort en insats for å få ungene på skole.
Hovedproblemet har gjenom årene har vært herverk. Boliger blir fullstendig ødelagt, faktisk så ramponerte at de måtte saneres etterpå...leirplasser flyter av søppel av skit og ekskrementer...hygienen har vært ubeskrivelig dårlig...og det har faktisk vært deres eget valg..
Hvor sjarmerende er det å la unger vokse opp i forfall og møkk?
Jeg har ikke noe imot at de får reise og bo som de vill...MEN de har et samfunnsansvar de som alle andre folkegrupper ovenfor sine barn og samfunnet forøvrig.
Den dagen en "sigøynerleir" er ryddig og ikke ser ut som en svinesti...den dagen tror jeg ingen har noen innvendinger mot at de får bli i Norge...men jeg synes altså at vi må kunne stille noen grunnleggende krav.
Når det gjelder den delen av Norskboende sigøynere som Karolifamilien fx...kan man jo bare lese bøkene som noen av familiens kvinner har skrevet om oppveksten sin for å skjønne at dette ikke var noen dans på roser. Særlig kvinner og jentebarn behandles dårlig og er mannens eiendom.
Jeg synes at sigøynere(og andre for den sakens skyld) skal få bo hvor de vill...forutsatt at de retter seg etter gjeldende lover og regler. Det er ikke for mye forlangt for et bedre liv for alle parter
Dette synes jeg hverken er rasistisk eller slemt...bare sunt vett rett og slett!
Sist redigert av Nannah : 22-09-10 kl 07:23.
|