Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim
Litt OT her, men så ikke at Kanutten hadde kommentert inni teksten min før etterpå. Har bare et par kommentarer til hennes kommentering.
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.
Husk at det er stor forskjell på å la seg operere som langsynt (iallfall om en er veldig langsynt), enn som nærsynt, da det er mye lettere å få bra resultat som nærsynt. Synes at jeg mange ganger har hatt kunder som har blitt nesten like langsynte som før, noen år etter operasjonen. Det skyldes sikkert det at presbyopien begynner gjøre seg gjeldene..Det er forresten lettere å få et bra resultat på langsynte om en har astigmatsime ("skjeve hornhinner") i tillegg. Astigmatisme kan også bli myyye bedre ved LRI.. Dvs at øyelegen lager et par snitt i hornhinna slik at den ikke strammer lengere.
Mulig det har litt med at de har blitt mer presbyope, men ser det også på kunder som ikke er presbyope. Det er en kjent sak at langsynte har mer styrke "liggende" inne i linsen (i øyet), og at man ikke har fått ut hele styrken. Statistikken på vellykkede operasjoner blant langsynte er dårligere enn hos nærsynte, og klinikkene holder ofte resultatene tett til brystet, og vil ikke offentliggjøre statistikkene sine. Dumt for de som er langsynte.
Sitat:
Om du vil la deg laseroperere til monovision, så ville jeg definitivt prøvd det ut med kontaktlinser en periode først. Prøver det ut på ganske mange kunder, og det er slett ikke alle som synes det fungerer særlig bra. 
Monovision er megabra for den som klarer tilvenne seg det! Jeg bruker det, sambo gjør det og mange andre, og det funker utmerket! Men gjør som Lemen sier, prøv selv med linser først. MEN for de som takler det er det omtrent som å komme til himmern! Tenk å slippe lesebriller OG avstandsbriller!
Vel, det er faktisk ganske mange som ikke synes at det fungerer utmerket, og selv om du har en veldig positiv egenerfaring, (og blant folk du kjenner) så har jeg lang erfaring med tilpassing av det her, og vet at mange har problemer med å venne seg med det. Det er dessuten mange som føler de trenger lesebriller utenpå linsene, selv om de bruker monovision. Faktorer det kommer an på er bl. annet hva man jobber med, hva man bruker øynene til i det daglige, innstilling til hvordan det skal fungere osv.
|