Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?
Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.
Kjære Plastbox, du er heldig du. Bor i landets mest velfødde fylke der folk stemmer Frp og Høyre fordi de gjerne vil fortsette å sitte på goder og rikdom selv. Hvem vil ikke det? Men det finnes en litt større verden ... Og tro det eller ei, men vi er faktisk en del av den.
Men dette er ikke bare til deg:
Javisst er det uærlighet og dritt og lort i verden. Det er en utfordring for hver og en av oss. Men det slår meg hele tiden hvor latterlig det er at man skylder på hele folkeslag ...
Fremmedfrykt er naturlig for oss mennesker, vi har en stammetilhørighet som sitter dypt plantet i den eldste og mest primitive delen av hjernen vår. Det har noe med overlevelse å gjøre. Men har man litt intelligens (og det har utvilsomt alle i denne tråden) kan man faktisk bruke den til å se litt videre, og f eks er det lett å legge merke til at over hele verden går det igjen at man ser med mistro på andre enn sin/sitt egen stamme/kultur/land. Alle gjør det - det er derfor det blir kriger.
Og noen blir syndebukker - som sigøynerne har vært i århundrer. Stammedelen av bevisstheten vår trenger syndebukker, for da kan man føle seg bedre selv. Sånn sett har det lite å si hva man kaller folk eller om de er ekte ditt og datt, tror jeg.
Og om det er sånn at mange med romanibakgrunn stjeler og lyver, så kan det vel hende at det den forfølgelsen de har vært utsatt for så lenge har gjort dem noenlunde bitre og desillusjonerte - hvem kan laste dem for det? Hvordan har vi gjort oss fortjente til å ha det så godt som vi har det? Og hvordan kan vi nekte folk fra fattigere kår å søke lykken så godt de kan?
Trådstarter hadde en god intensjon og hun tenker med hjertet (og det er det heldigvis mange i denne tråden som gjør) - det synes jeg er et eksempel til etterfølgelse!
Evert Taube, "Så länge skutan kan gå"
Etter å ha lest i tråden så burde jeg vel egentlig starte å tenke med hjernen litt oftere? ...men men, jeg var ikke ute etter å starte en stor uenighet blant folk her inne, jeg klarte bare ikke helt forstå hvordan man kan behandle andre mennesker på den måten. Greit, noen av dem har kanskje gjort ting som ikke er lov, men gir det oss rundt (ikke oss bokstavlig talt...) lov til å behandle dem som ingenting?!
Uansett hva man kaller dem, uansett hvilket folkeslag det er så klarer jeg ikke å forstå at man kan behandle andre slik. Men det er meg. Får trøste dere med at jeg ikke skal bli politiker