Konsentrasjonsproblemer?
I fjor høst gikk jeg på et ikke-ketogent, men forholdsvis lavkarbo, lavkaloriopplegg. (Fra Rikshospitalet, i forbindelse med et forskningsprosjekt.) Jeg fikk konsentrasjonsproblemer og problemer med korttidshukommelsen. Jeg lå vel på ca. 900 kalorier per døgn, og var som sagt ikke i ketose. Det var en veldig skremmende opplevelse, og ikke noe jeg ønsker å gjenta. Nesten et år seinere er hukommelsen min for navn fortsatt ikke helt tilbake på plass.
Nå har jeg vært i ketose i to uker, med en variant av Eurodiet. Litt høyere kaloriinntak, litt mer proteiner, litt færre produkter og litt mer (nøye utarbeidet og utregnet) "ordentlig" mat. (Og jeg har det ellers veldig bra, går ned i vekt, holder meg jevnt i ketose osv.) I går begynte jeg å kjenne igjen trekk av konsentrasjonsproblemene fra i fjor høst, da var de også først merkbare i kombinasjonen bilkjøring og samtale. Og da blir jeg litt redd.
Det er jo veldig få kalorier på Eurodiet, vanlige bivirkninger av lavkaloriopplegg som å fryse osv. skal jo ikke skje fordi de motvirkes av ketosen. Men er det andre som har hatt problemer med hukommelsen, hårtap eller andre ting som viser at kroppen ikke får helt nok?