Vis enkelt innlegg
Gammel 28-09-10, 14:25   #16
Lillelord
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2008
Lillelord er ny på veien

Sv: Skoleoppgave om lavkarbo. Hjelp!

Fordeler: Min kropp går bedre på det, jeg har mistet 25 kg med fett, og lagt på meg 2 kg muskler. Jeg har ikke lenger problemer med kviser, ei heller hemoroider og jeg har en mye bedre mage. Tror kanskje noe av den viktigste fordelen er at dette kostholdet tvinger deg vekk fra "industrimat" (ferdigpizza, ferdig supper, iskrem, snacks) og over i "rå mat", dvs. suppe lagd fra bunnen, gryteretter, mye og etterhvert forskjellige grønnsaker.

Ulemper: Maten er dyr, matbudsjettet ditt øker med minst 50 % vil jeg anta. Dessuten er det litt vanskelig å praktisere i mange settinger. Du må dessuten planlegge måltidene dine mer. Blir du sulten, kan du ikke bare storme inn i en kiosk, alt av fastfood er jo fyfy.

Økologiske konsekvener: Jeg vet ikke helt. Hvis jeg veide 120 kg og spiste karber på harde livet, mens jeg nå veier 95 og spiser tre sunne måltider om dagen så tror jeg at det siste kommer bedre ut. Tenk hvor mye "industri" som er organisert rundt dagens karbomat. Snacksen blir kokt i fett og pakket i poser, det er ikke akkurat som om det er veganmat som er alternativet. Og selv om det skulle ha økologiske konsekvenser så gidder ikke jeg bli syk av hensyn til kloden, for å si det sånn.

Lillelord er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost/høyfett-lavkarb Svar med sitat