Sv: Skoleoppgave om lavkarbo. Hjelp!
Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.
Virkelig artig tråd!
Det du selv skriver Maissa89 om jordens ressurser er det som jeg er mest betenkt på. Har lurt mye på dette og har et dilemma her for egen del. Men mange forhold drar i ulik retning. Vi spiser f. eks. mindre med lavkarbokosthold (etter ei tid), ingen tvil om det. Mulig det ikke er så mye mer kjøtt og fisk som går med i det lange løp, men har ikke telt eller målt så jeg vet ikke.
Det er mye miljømessig gode råvarer å ta av - f.eks. fårekjøtt fra dyr som produserer kjøtt av gras og urter fra skog og fjell og derved holder landskapet åpent og bidrar til å ivareta det biologiske mangfoldet. Hadde det vært politisk større vilje til å satse på utmarkas enorme ressurser kunne også storfe bidra til dette (mer utmarksbeite). Altså, dersom vi virkelig spiser mer proteiner i form av kjøtt er det miljømessige fordeler ved å produsere mer kjøtt, hvis det gjøres "riktig".
Bare en ting - miljøorganisasjonene mener vi må slutte å spise (og produsere) så mye kjøtt fordi dyra fiser så innmari (tarmgassen fra dyra bidrar vesentlig til klimagass og klimaendringer - tro det eller ei). Men her tror jeg man må trekke fra effekten på våre egne mager - for egen del er det så godt som slutt på tarmgass etter overgang til lavkarbo
Hahaha..skriver under på det med tarmgassen :P
Det er sant som du sier at vi har mer ressurser med tanke på utmarksbeite her i Norge enn det vi bruker. I Norge virker det som vi har mer enn nok av alt, så hvis jeg tror riktig så kan alle spise som de vil her. Det jeg er mer bekymret for er resten av verden. Ikke det at jeg er noen kjempestor miljøforkjemper eller tror at det er realistisk at alle i hele verden skal ha like mye av alt og være like lykkelige, men den stikker litt i samvittigheten når jeg tenker på at jeg kanskje spiser mat som gjør at resten av verden må lide litt mer. Eller?
|