Sv: Synger på siste vers ...
Opprinnelig lagt inn av jvb, her.
Har du tenkt på hvorfor du er så sugen på disse tingene? Hvis cellene i kroppen din ikke får den energien de trenger på grunn av at insulinresistensen hindrer omdanning av fett (som du jo har nok av) så vil du fort kunne bli sugen på noe kroppen din vet gir utnyttbar energi: brød, ris, pasta
Problemet med disse tre er jo at de øker insulinproduksjonen, og du vil aldri få en ordentlig fettforbrenning igang. Du vil kunne sulte deg ned i vekt uten problemer, men skal du begynne å bruke kroppsfettet ditt så er du avhengig av å få ned insulinresistensen først.
Hvis jeg skal anbefale deg noe konkret er det
*) ta kontakt med fastlegen din og insisterer på en sjekk av blodverdier
*) hør med legen om du kan få metformin for å bedre virkningen av insulin (og dermed midlertidig reduksjon av insulinresistensen) - hvis legen mener at du er godt innafor referanseområdet ber du han sjekke med endokrinologisk ved f.eks. Arendal sykehus. Metformin er billig selv uten blå resept.
*) se på tiden du bruker på å planlegge og ordne mat som en investering i din egen helst, og ikke et ork. Etterhvert går det helt av seg selv.
*) innse at du kan ikke forholde deg til karbohydrater på samme måte som før. Det er en grunn til at du er ung, feit og insulinresistent: kroppen din tåler det dårlig.
Klar tale, fra egen erfaring, håper det er ok 
Helt i orden!
Men jeg merker jeg ikke kan så mye om min egen situasjon. Har ikke satt meg helt inn i det tydeligvis. Jeg har tatt alt av blodverdier osv, og prøvene var helt fine...! Så ble plutselig litt usikker på om jeg har insulin resistens eller holder på å utvikle det hvis jeg ikke gjør noe.
Men mener du at kroppen min ikke håndterer et balansert kosthold med grov mat/fullkorn og ikke overstiger mere karbohydrater enn anbefalt?
Er det eneste alternativet for meg en lavkarbo diett? 
Jeg er helt med på tankegangen at dette er en investering for livet, men jeg håper jo at det kan være med et kosthold som begrenser inntaket.. Ikke "utelukker" det helt.. 

|