Sv: Forstoppelse!
Opprinnelig lagt inn av Persille, her.
Hvis du tar så mye vitaminer og tilskudd at det løsner opp magen, så er det fordi kroppen ikke klarer å takle alle vitaminene den får, og må dermed "klusse" med fordøyelsen for å få de fort ut av systemet. Terapauten og kostholdsveilederen min, som er tilhenger av lavkarbo har sagt at hvis jeg blir dårlig i magen må jeg med en gang redusere inntak av c-vit. eller magnesium.
Dette synes jeg derfor var et ganske dårlig råd.
Du må spise mat som kroppen din trives med, og når du gjør det vil du få normal avføring.
Et glass vann med noen skjeer linfrø kan hjelpe litt med å "smøre" tarmen.
Ellers masse vann og nok fett som flere sier her.
Jeg har også brukt en olje man får kjøpt på apoteket for treg mage før.
Ellers har fotsoneterapi og hjulpet meg med mine fordøyelsesplager.
Hei Persille, helt enig i deg at det beste er å spise så man får normal avføring. Noe de fleste på lavkarbo gjør. Så vidt jeg forstår gjør jo trådstarter dette. Forstoppelse kan jo oppstå selv med riktig kost, men for det fleste blir jo slike problemer borte med lavkarbokost.
Når det gjelder store doser av c-vitamin og magnesium så er det nok delte meninger om hvor vidt dette er forsvarlig. Jeg lærte på ernæringskurs med Jens Veiersted dette trikset med c-vitamin. Jens er etter min oppfattelse en av de dyktigste vi har innen ernæring i Norge, og jeg har min fulle tillitt til han. C-vitamin er jo vannløselig slik at evt overskudd bare forvinner ut av kroppen.
Når det gjelder magnesium, så mener jeg jo ikke at trådstarter permanent skal innta store mengder. Det var i såfall ment kun for å løse opp i proppen. Så vidt meg bekjent er det helt uproblematisk for kroppen å takle en litt større dose magnesium for en kortere periode. Det selges jo blant annet magnesium forte.
Og normalt vil man jo anbefale mennesker som får løs mage av for stort inntak å redusere mengden. Det er jo ikke praktisk med løs avføring. Men dersom man har forstoppelse, trenger man jo hjelp til å løse på dette. Det anser jeg som 2 forskjellige ting.
Jeg er ingen ekspert på dette, så har noen andre faglige innspill på dette, er det interessant. Jeg prøver å sette meg mer inn i dette, og lærer stadig noe nytt.
Håper trådstarter har fått orden på sakene nå.

Blitt ketolikk
|