Sv: Synger på siste vers ...
Signerer det RitaBo skriver om GR, trening og 0 resultat.
KattaG - ja, det finnes en enkel forklaring på at det ikke skjer noe med en del av oss tross at vi følger GR eller offentlige kostråd, trener og ellers lever såkalt sunt: Insulinresistens. Kroppen skiller ikke på grove Husman knekkebrød og loff; karbohydratene oppfattes som sukker enten de er hvite eller brune av utseende.... Vi som er insulinresistente bor i kropper der det produseres mer insulin enn nødvendig. Insulin stimulerer fettlagring i kroppen og resultatet er ofte stadig økende vekt, til tross for at man spiser færre kalorier enn kroppen trenger.
Jeg med min vekt, muskelmasse og alder har et kaloribehov på ca. 3500 i døgnet med mitt aktivitetsnivå. Mitt vanlige kosthold ligger stort sett mellom 1400 og 1800 et sted. Ikke bevisst, men dette er det jeg har ligget på når jeg har tatt stikkprøver på det. Da spiser jeg meg mett og fornøyd på vanlig mat, inkludert karbohydrater. Likevel går ikke denne kroppen ned i vekt, resultatet på GR med trening 5 dager i uken var -300 gram.
Så KattaG - for alle er ikke regnestykket så enkelt som at færre kalorier inn enn man forbruker betyr redusert vekt. Så lenge jeg inntar karbohydrater som stimulerer insulinproduksjon som igjen styrer fettlagring er jeg dømt til å tape...Midjemålet vil bare øke og øke. Insulinresistensen vinner jeg ikke over før karbene fjernes og erstattes med fett.
Er du insulinresistent så anbefaler jeg at du prøver nok en gang med ketogen kost, alternativt Fedon Lindberg.
Er det lov å spørre hvorfor du valgte å prøve ketogen kost denne gangen fremfor Grete Roede?
|