Vis enkelt innlegg
Gammel 06-10-10, 14:46   #3722
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Hvem kan se min pasientjournal bortsett fra fastlegen? Er det noe restriksjoner på å se disse journalene? Jeg er blitt så gammel nå at halvparten av mine bekjente er sykepleiere eller hjelpepleiere, og siden bestemora mi er hjelpepleier, og jeg har halvveist vokst opp med pasientjournaler i nattbordsskuffa hnenes, så VET jeg at det leses litt mer enn hva godt er. Og dessuten så er jeg ikke akkurat godvenn med hun ene helsesekretæren på legesenteret mitt

Kan alle i helsesektoren lese hele min journal da? Eller er det kun min fastlege som har tilgang til hele journalen? Hva med når jeg kommer til vikarlege da? Eller om jeg havner på sykehus?

Journalen som ligger hos fastlegen din er det bare fastlegen og de som jobber på det legekontoret som kan se!!! Vikarlege bare om de tilhører samme legekontor/datasystem!
Det er jo faktisk noe av det som er problemet i helsevesnet i dag, at for FÅ personer har adgang til journalen din.
Skjer det noe med deg en fredag kveld så du havner bevistløs på et sykehus, er det ingen som får tak i noen opplysninger om medisiner, tidligere blodprøver, sykdommer etc før legekontoret åpner mandag, om det er en hverdag, da!
Der jeg hører til, er ikke røntgenavd koblet opp til sykehusjournalen automatisk engang!

Meni dag ligger alt på data og ingen kan ta med journalen din ut av legekontoret uten å printe den ut og det er det nok ingen som gidder!
Du kan be om å få den, da! Om du vil lese den, skifte lege etc!

Helsepersonell har ikke lov til å åpne en journal bare for å åpne den! Noen gjør det nok, skal ikke unndra det, men kan ikke tro at det er vanlig!

Men som sagt, det største problemet kan være alle de som IKKE har tilgang! Det er derfor det planlegges et helsekort, der alle opplysninger lagres i chipen!!!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)