Sv: Angående C-vitaminer.
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Du skal ikke spise jerntilskudd uten at det er tatt blodprøver og konstantert jernmangel!!!
Det kan være du mangler andre ting som gjør jernopptaket dårlig og det er godt å vite før man setter i gang! For mye jern er heller ikke bra!
Det er også forskjell på jerntablettene/tilskuddene. Noen tar ikke opp alle typer tilskudd, så det bør tas under legetilsyn og jevnlige blodprøver!
Lykke til!
Opprinnelig lagt inn av Nemii, her.
Når man er blodfattig og samtidig har man tomme jernlagre prøver man først med jerntabletter.
Den helt klart vanligste årsaken til lavt hemoglobin og tomme jernlagre hos kvinner er sterke menstruasjonsblødninger, noe jo denne kvinnen sier at hun har! Andre årsaker er sjeldnere, og tyder klinikk og blodprøver ikke på annet enn jernmangelanemi og kraftige menstruasjonsblødninger gir man jerntabletter/mikstur og utreder ikke noe mer hvis dette har effekt.
Det virker meget sannsynlig at sterke menstruasjoner her er årsaken til lave jerneverdier
Om ingen effekt eller mistanke om at noe annet er galt kan man utredet videre.
Når det gjelder for mye jern, er dette et mye mindre problem enn for lite jern, og i hovedsak gjelder det at personer som er arvelig disponerte (hereditær hemokromatose) ikke skal ha seg for mye jern. Imidlertid tyder på den allerede påviste jernmangelen ikke på noe i den retning.
Hver fjerde kvinne mellom 20-55 år får derimot i seg for lite jern! Generelt anbefaler man menstruerende kvinner å ta jerntilskudd, spesielt om man har sterke blødninger. Det kan likevel være lurt å reise til lege for å ta blodprøver og kontrollere verdiene når du har fått påvist lave verdier før.
Og ja, C-vitaminer øker opptaket av jern.
Av de beste kilder til jern er kjøtt og innmat - dette er hem-jern som tas bedre opp enn ikke-hem jern.
Fikk beskjed av legen om at jeg burde ta jern når jeg hadde mensen. Men jeg har ikke vært så flink til det. Nå er jeg trett og slapp, litt svimmel og ser sliten/bleik/lilla ut under øynene. Jeg regner egentlig med at det er jernlagrene mine, for det føles akkurat som det gjorde. Jeg tar ikke store mengder med jern. Men skal prøve å heller få i meg mer rødt kjøtt, paprika og grønne grønnsaker (skal ikke de være fulle av jern?).
|