Sv: Angående C-vitaminer.
Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.
Fikk beskjed av legen om at jeg burde ta jern når jeg hadde mensen. Men jeg har ikke vært så flink til det. Nå er jeg trett og slapp, litt svimmel og ser sliten/bleik/lilla ut under øynene. Jeg regner egentlig med at det er jernlagrene mine, for det føles akkurat som det gjorde. Jeg tar ikke store mengder med jern. Men skal prøve å heller få i meg mer rødt kjøtt, paprika og grønne grønnsaker (skal ikke de være fulle av jern?).
Da høres det ut som at det er lavdosejern du bør ta; 9-18 mg daglig? Du kan jo ta syrenøytral C-vitamin som tabletter eller pulver i stedet for appelsinjuice, for å øke opptaket.
Jeg tar 1 gram +/- hver dag, både for huden og for immunforsvaret - og jeg har ikke hatt en eneste forkjølelse siden jeg begynte å ta C-vitamin fast i januar i år.
Jeg bestiller pulver (Natrii ascorbas) på apoteket. Rører ut i vann og drikker til frokosten min hver morgen. Fordi det er syrenøytralt, skader det ikke tennene, og ikke er det karbohydrater i det heller. (smaker ikke noe spesielt heller..)
|