Vis enkelt innlegg
Gammel 07-10-10, 09:59   #5
droc
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2010
droc er ny på veien

Sv: Middag og dessert - smakfullt nok til å "omvende"

Jeg liker gryter som lager seg selv og ikke er avhengig av at noen jobber seg i hjel på kjøkkenet hvis man skal ha en uformell kosekveld.

Boeuf bourguignon, 8 personer:

1,5 kg høyrygg eller tilsvarende seigt og billig storfekjøtt med en del fett (ca 200kr)
0,5 kg sideflesk (ca 140 kr)
En bunke smør (Jeg bruker vanligvis ca 500g)
1 flaske rødvin med en del tanniner (ca 100 kr)
1 l oksekraft eller (enda bedre etter min mening) demi-glace (fås kjøpt på f.eks. Smart Club) (ca 80 kr)
2 løk
en stor pose sopp
en del småløk
(og til nød en gulrot eller tre...)
Timian og persille

- Skjær høyryggen i fyrstikkeskestore biter og sideflesket i mindre biter.
- Ha sideflesket i en stor gryte og stek det.
- Brun høyryggen i masse smør i panne i flere omganger med salt og pepper (og litt hvetemel hvis man er litt mer karbovennlig). Etter hver omgang legger du kjøtt og smør over i gryta og deglasserer panna med rødvin og dump det i gryta også.
- Kapp løken i halvstore biter, surr den i litt smør og legg den sammen med kjøttet.
- Vil du ha gulrot i, kapp i relativt store biter og hiv i gryta.
- Tilsett resten av vinen og kraften.
- Lag en bukett av noen kvister timian og noen kvister persille og bind sammen med hyssing. Denne går også i gryta.
- Kok opp og la småkoke i et par timer mens dere koser dere med gode samtaler og noen glass god hvitvin.
- Stek soppen i masse, masse smør.
- Skrell småløken og surr den i (du gjettet det) smør.
- Legg soppen og løken i gryta sammen med det andre og la koke i en time til.
- Før servering, ta opp krydderbuketten og rør inn smør så sausen blir blank og fin.

NYT!

Dessert? Der er jeg feil person å spørre, motstander av kunstig søtning som jeg er. Krem og bringebær blir litt lite spennende for de fleste... Kanskje rett og slett et ostefat og deretter en haug med bær?

_Andreas_

droc er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så fett som mulig Svar med sitat