Vis enkelt innlegg
Gammel 08-10-10, 08:18   #4
droc
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2010
droc er ny på veien

Sv: Litt om mitt budskap...

Nope, her bommer du.

De av oss som greier å pøse på med nok fett til at kaloriinntaket er høyt (og høyere enn normalt) går også ned i vekt, evt er stabile i vekt. Når folk går ned 1 kg per uke representerer det i den "gode" gamle tankegangen et kaloriunderskudd på 1000 kcal per dag. For mennesker som spiser tre egg, en pakke bacon og et stykke ost til frokost (nesten 1000 kcal bare der) og ett måltid til med mye fett er det vanskelig å se at dette kan komme ene og alene av kalorirestriksjon.

Selv mener jeg at en del av effekten ofte kommer av en kombinasjon av:
- økt metthetsfølelse pga høyt inntak av fett og proteiner noe som begrenser kaloriinntaket til omtrent normalt nivå
- lavt insulinnivå som muliggjør frigjøring av fett fra fettvev og begrenser fetlagring
- god forbrenning på grunn av at gunstige hormoner frigjøres

Dette bør egentlig ikke være så veldig vanskelig å godta, og er relativt godt dokumentert i enkelt tilgjengelig litteratur.

Noe av det interessante innen dette fagfeltet er den utprøvingen og forskningen som foregår i miljøer hvor man ønsker å oppnå "naturlig doping", altså hvor man påvirker kroppens prosesser til å yte utover normalt gjennom å regulere kosthold og trening. Kroppsbyggere har lenge visst at de må redusere karbohydratinntaket for å bli kvitt det siste underhudsfettet før konkurranser, men at de fortsatt må spise nok til at de ikke tærer på muskler. Det er vel ikke så overraskende at de samme prosessene fungerer for vanlige folk?

Ellers styres sultfølelse hormonelt, det er vel ingen som sier at det styres direkte av blodsukkeret? Ghrelin utskilles fra tom mage og øker apetitten, mens andre hormoner skilles ut fra en full mage (særlig etter inntak av fett og proteiner, men også når magesekken er full) og demper den. Insulin (ved blodsukkerøkning) og leptin (ved høyt fettinnhold) skal i utgangspunktet senke sultfølelsen, men hos mange overvektige fungerer denne prosessen dårlig. Når blodsukkeret synker etter at insulinet har gjort jobben sin øker apetitten. Igjen er dette et område hvor mange overvektige har forstyrrede prosesser i kroppen.

Totalt sett vil overvektige med insulinresistens får en bedre regulering av sult ved stabile blodsukker og insulinnivåer. I tillegg til de gunstige virkningene på forbrenning og fettlagring og -utskillelse gjør dette at et (sterkt) redusert karbohydratinntak får positive effekter. Om alle bør leve på den måten hele tiden er jeg usikker på, men at det fungerer for mange er soleklart.

Når det gjelder kommersielle aktører er jeg enig med deg i at man skal være forsiktig med hvem man stoler på. Men det er jo ikke akkurat slik at det er så mange økonomiske supersuksesser blant lavkarbomenneskene. Skal man se på hvor pengene spiller kan man heller fundere på om kostråd sponset av Axa er markedsføring eller god, nøytral informasjon.

droc er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så fett som mulig Svar med sitat