Vis enkelt innlegg
Gammel 11-10-10, 10:57   #1
Opheliia
Seniormedlem

Opheliia sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Økt helserelaterte sykdommer

Jeg vet ikke helt om jeg kan kalle dette et spørsmål, det er vel mer ett "tenke høyt" innlegg som kanskje kan få noen "svar"?

Sukkersykdommer og hjerteproblemer økte jo drastisk på spesielt 60,70,80 og 90-tallet. Den tendensen startet alt på 1950 tallet, men det var hovedsaklig tiårene etter hvor man kan se at samfunnet nå er på vei til å bli syke. Jeg har ikke noen statistikk å linke til, da det er hentet fra ei bok jeg har som pensum på skolen (Sykepleierens ernæringsbok). Det som er litt morsomt å tenke på da er jo at før 50-tallet spiste folk smør, egg og bacon til frokost og brydde seg ikke om hvilken type fett de fikk i seg. Det var først på 50-tallet at en startet å tenke på fett og karbohydratmengden økte bektraktelig i det norske kostholdet (mer sukker, en spiste mye mer godteri og slikt blant annet).

Hadde ikke det skjedd på 50-tallet ville kanskje ikke samfunnet hatt så store problemer med overvekt, diabetes, kreft og hjerteproblemer?

*undrer*