Vis enkelt innlegg
Gammel 11-10-10, 15:07   #17
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Klart gener har noe å si, men jeg får være den store stygge ulven og poengtere dette med "confirmation bias". Det vil si, man ser det man ønsker å se i et stort utvalg rotete data. "Data" er ikke flertall av "anekdote", som man ofte sier når folk drar brede konklusjoner basert på personlige erfaringer.

Eksemplet over der streber og eksen spiste samme mat er ganske skjevt. Selv har jeg et vedlikeholdsnivå på 2500-3000 kalorier med treningen jeg bedriver og en dønn stillesittende jobb, og jeg er en rimelig liten fyr med mine 179cm og 80-something *kremt* kilo. Hadde jeg jobbet som snekker eller søppeltømmer kunne jeg nok glatt økt 1000kcal om dagen uten problem.

Joda, gener har klart noe å si for hvor kroppens hormonelle homeostase mener den bør være. Noen er radmagre når kosten er balansert, noen føler kanskje de har 5-10kg for mye. Ingen er >30kg overvektige fordi de har et gen som gjør dem slik, så lenge man ser bort ifra den forsvinnende lille delen av befolkningen med ubehandlede metaboliske tilstander (hypotyreose ol.).

Ei dame av gjennomsnittlig høyde og vekt med nøyaktig samme aktivitetsnivå vil antagelig ligge 500-1000kcal under mitt nivå, rett og slett fordi.. vel, det er sånn. Menn har prosentvis mye mer muskelmasse enn kvinner og er generelt større i alle rettninger, derav den tilsynelatende gedigne forskjellen.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat