Vis enkelt innlegg
Gammel 11-10-10, 20:51   #1
-marie-
Medlem

-marie- sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 46
-marie- er på en erverdig vei
Question

Noen cøliakere her? *oppd i nr 29*

Jeg mistenker at sønnen min på 2.5 år har cøliaki. Han har i snart 1 år slitt med veldig uregelmessig avføring, men som oftest er det diaré. Hver dag! Jeg har prøvd å fjerne diverse fra kosten hans uten effekt. Han har hele livet nektet å spise/drikke melkeprodukter (har prøvd med yogurt, melk, biola osv). Per i dag drikker han soyamelk. Barnehagen er bekymret fordi han har løs og illeluktende avføring etter hvert måltid. Han er også mye syk (influensa, halsbetennelser, ørebetennelser, feber, og så klart 'magesyk'.

Familien min er belastet med mage/tarm trøbbel, men ingen har fått påvist (eller forsøkt utredet) cøliaki rett og slett fordi vi ikke har tenkt på det før. Jeg fungerer mye bedre på lavkarbo! Sønnen min lever på et lavkarbokosthold bortsett fra at han spiser vanlig brød (rug, bygg, spelt og hvete).

Noen erfaringer med dette? Har lest en del og jeg må jo si at det høres ut som en vei vi burde gå... Første steg er så vidt jeg har forstått en vanlig blodprøve hos fastlege. Hvis denne er positiv så sendes man til spesialist for en gastroskopi og biopsi (tarmprøve). Er den negativ og man fortsatt har sterk mistanke om cøliaki så er også gastroskopi neste steg. Men jeg har ikke lyst til å utsette en 2.5 år gammel gutt for en 'unødvendig' gastroskopi som jeg tror vil oppleves som ganske alvorlig/traumatisk for han. Derfor spør jeg her inne...

Hjelp noen? Jeg begynner å bli rimelig desperat... Hilsen en bekymret mamma

Sist redigert av -marie- : 14-10-10 kl 21:26.
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat