Vis enkelt innlegg
Gammel 11-10-10, 23:01   #12
-marie-
Medlem

-marie- sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 46
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Noen cøliakere her?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Stakkars liten! Jeg ville sluttet med kornprodukter med en gang...! Er det cøliaki, merker man det ganske raskt ved å fjerne kornproduktene, skulle jeg tro. Har hørt om et lignende tilfelle hvor det gikk ganske lang tid (ett år), og når barnet først fikk diagnosen cøliaki, var tarmene nesten ødelagte. Hun er frisk idag, da.

Har du forresten vært inne på www.utenglutenogmelk.info?

Det ville jeg gjort hadde det ikke vært for (som mange skriver her) at han må spise glutenholdig mat for å få riktig diagnose (hvis det er cøliaki da). Men takk for svar og link

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,

Takk for nyttig link!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

IKKE fjern noen ting fra kostholdet hans før det er tatt blodprøver og en evnt gastroskopi!!!

Den eneste måten å få en godkjent diagnose på, er ved positiv gastroskopi/biopsi! En diagnose gir en ganske real støtte fra NAV, noe man kun får ved en riktig satt diagnose!

Selve gastroskopien er for barnet totalt smertefri og foregår i dyp narkose. Snuppa var 3.5 da hun gjorde det. Sutret litt da hun våknet, men fikk spise så mye is hun ville etter at hun våknet ordentlig og husker i dag(11 år) ikke noe som helst av det!

Snuppa endte etter 4 år med halvårlige kontroller på Rikshospitalet ikke opp med cøliaki- diagnose. Hun lider rett og slett av en uspesifikk matallergi og lever fint med en liten allergipille til kvelds hver dag!

PS, ingen av mine har fått kumelk og ingen av dem tålte soyamelk heller. Sønnen ble kvitt diare da jeg sluttet med soyamelken og ga han stoppende blåbærsaft i stede for!

Tar de gastroskopien i narkose? Åh, da ble alt så mye enklere, trodde jeg måtte holde nede en hylende og redd gutt jeg Takk for svar Kitt, jeg skal bestille time til fastlegen i morgen!!! Og slutte med soyamelk! Hva med ris-/havremelk, tålte datteren din det??

Opprinnelig lagt inn av streber, her.

Høres absolutt ut som han har cøliaki og/eller kraftig melkeallergi, ta blodprøve for disse tingene hos legen dere, så får vi se

Var det noe til hjelp? Min datter har hatt diagnosen i 10 år, kan garantere deg hun var født med det, sleit mye før vi fikk diagnosen, hun så "for frisk ut" til å ha noen sykdom...

Beklager at jeg korter ned svaret ditt, ble så mye quoting... Men han har blitt testet for melkeproteinallergi, det har han ikke. Men det kan jo være intoleranse uten at det slår ut. Men skal forfølge mistanken om cøliaki. Ser ut som dette er noe han har slitt med hele livet, mye hyling de 4 første mnd da han fikk morsmelk. Og mest symptomer det siste året ifht ustabil mage/tarm, luftsmerter osv.

Og takk for svar alle sammen, nå ble jeg ganske så beroliget og ikke minst trygg på at det er riktig å ta det et steg videre