Sv: Angående C-vitaminer
Har visst vært frekk og ikke svart alle som har vært snille å hjelpe meg!
Opprinnelig lagt inn av Ellerish, her.
Da høres det ut som at det er lavdosejern du bør ta; 9-18 mg daglig? Du kan jo ta syrenøytral C-vitamin som tabletter eller pulver i stedet for appelsinjuice, for å øke opptaket.
Jeg tar 1 gram +/- hver dag, både for huden og for immunforsvaret - og jeg har ikke hatt en eneste forkjølelse siden jeg begynte å ta C-vitamin fast i januar i år.
Jeg bestiller pulver (Natrii ascorbas) på apoteket. Rører ut i vann og drikker til frokosten min hver morgen. Fordi det er syrenøytralt, skader det ikke tennene, og ikke er det karbohydrater i det heller. (smaker ikke noe spesielt heller..)
Hmm. Kanskje jeg skal prøve det da!
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Mener KOS har en liste over lavkarbovennelige leger rundt om!
Les litt på sidene deres, da vel!
En evnt ny lege bør vel få testet hele hormonspeilet ditt, om du tror det er helt på tur!
Har vel vært "på tur" helt siden jeg fikk mensen som 10-åring. Med p-piller blir det bare verre. Har nå fått anbefalt en lege av en venninne. Har hørt av to andre at han skal være en fantastisk lege. Men fant ikke at han hadde noe ledig plass på listen.. Noen som vet hvor ofte de oppdaterer? Kanskje jeg bare må vente å se om han får en ledig plass.
Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.
Ok. Jeg tåler heller ikke hormoner. Nekter å ta. Men jeg trenger ikke prevansjon heller siden jeg foretrekker karezza-style
Jeg mista mensen da jeg hadde vært kort tid på lavkarbo. Etter 4 mnd fikk jeg den tilbake. Har lest at en del får sterkere bødninger av lavkarbo. Tror det regulerer seg etterhvert. Men gi det tid.
Måtte google karezza-style Jeg har blødd mye siden jeg var ti, så jeg tror ikke lavkarboen har noe med det å gjøre. Men har hatt et par fjortendagers-perioder og tre tredagers-perioder. Vanligvis har jeg 8-9 dager. Så jeg håper at kroppen min finner ut at den liker best de som varer i tre dager 
Opprinnelig lagt inn av Kiwi-girl, her.
Det finnes to typer jern: hem-jern og ikke-hemjern. Hem-jern finnes hovedsaklig i rødt kjøtt og ikke-hemjern i plantekost og korn. Vi trenger vitamin-C for å kunne ta opp ikke-hemjernet, mens opptaket av hem-jern fra kjøtt ikke er avhengig av vitamin-C. Kanskje det er dette Skaldemann mener med at vi ikke trenger vitamin-C?
Spennande! Det visste jeg ikke. Det betyr at dersom jeg skal ta opp jern fra den spinaten jeg spiser må jeg kombinere med paprika, mens når jeg spiser bacon og biff trenger jeg ikke det! Men det er jo bra!
Tusen takk for alle svar! Jeg skal prøve å komme meg til legen så snart som mulig. Kanskje han kan fikse meg! 
|