Sv: Noen cøliakere her?
Opprinnelig lagt inn av -marie-, her.
Jeg mistenker at sønnen min på 2.5 år har cøliaki. Han har i snart 1 år slitt med veldig uregelmessig avføring, men som oftest er det diaré. Hver dag! Jeg har prøvd å fjerne diverse fra kosten hans uten effekt. Han har hele livet nektet å spise/drikke melkeprodukter (har prøvd med yogurt, melk, biola osv). Per i dag drikker han soyamelk. Barnehagen er bekymret fordi han har løs og illeluktende avføring etter hvert måltid. Han er også mye syk (influensa, halsbetennelser, ørebetennelser, feber, og så klart 'magesyk'.
Familien min er belastet med mage/tarm trøbbel, men ingen har fått påvist (eller forsøkt utredet) cøliaki rett og slett fordi vi ikke har tenkt på det før. Jeg fungerer mye bedre på lavkarbo! Sønnen min lever på et lavkarbokosthold bortsett fra at han spiser vanlig brød (rug, bygg, spelt og hvete).
Noen erfaringer med dette? Har lest en del og jeg må jo si at det høres ut som en vei vi burde gå... Første steg er så vidt jeg har forstått en vanlig blodprøve hos fastlege. Hvis denne er positiv så sendes man til spesialist for en gastroskopi og biopsi (tarmprøve). Er den negativ og man fortsatt har sterk mistanke om cøliaki så er også gastroskopi neste steg. Men jeg har ikke lyst til å utsette en 2.5 år gammel gutt for en 'unødvendig' gastroskopi som jeg tror vil oppleves som ganske alvorlig/traumatisk for han. Derfor spør jeg her inne...
Hjelp noen? Jeg begynner å bli rimelig desperat... Hilsen en bekymret mamma 
Jeg hadde det helt likt som din sønn fra jeg startet å spise fast føde til jeg gikk over på lavkarbo. Ehm, mange år med magevondt for å si det slik.
Jeg har tatt utallige tester for å finne ut hva det var som var galt. Jeg har tatt gastroskopi og alt det der drittet (jeg endte opp med å måtte "dopes ned" for at de kunne gjennomføre undersøkelsene, jeg var i panikk under undersøkelsene, som voksen regner vel legene med at en takler en undersøkelse uten narkose :P ?). Men de fant aldri ut hva det var som var galt med meg. Ingen tester viste noen ting, eller ifølge dem var jeg helt frisk. Så legen klødde seg i hodet og konkluderte med at det er vanlig allergi overfor en del matvarer/grupper. Han sa et eller annet om at 10% av befolkningen ender opp her, fordi ingenting tyder på at dem er syke, selv om en kan se at kroppen er syk.
I perioder ble jeg sykemeldt pga dette her. Da var jeg så dårlig at det eneste jeg gjorde var å kaste opp og drite(haha.... det var den beste beskrivelsen ). Jeg hadde null energi og fungerte ikke normalt. Var jeg ute blant folk var jeg alltid redd for at magen skulle "fucke seg til" et sted det ikke var do...
Nå, etter at jeg har kuttet ut alt av brød, pasta og ja, ting som inneholder hvetemel så har jeg ikke vondt. Jeg har ikke testet ut dem oppskriftene som inneholder glutenmel og slikt da Men for meg er det himmelen å kunne spise uten å få vondt. Jeg har så og si aldri vondt i magen, jeg har normal avføring (kanskje ikke så gøy å vite for alle andre, men det er jo litt relevant for deg og din sønns avføring..), jeg er ikke oppblåst, jeg har massevis av energi, jeg er sjeldent syk (var en del syk før ja..)++.
Så dere kan jo teste ut for en periode om lavkarbo-kosthold vil fungere for din sønn? Du kan jo bake en del brød, slik at han har brød å spise i f.eks barnehagen. Er jo en del oppskrifter her. Det er ikke nødvendigvis at hans kropp reagerer som meg, men hvem vet? Det fungerte for meg iallefall og det er jeg veldig fornøyd med
Sist redigert av Opheliia : 13-10-10 kl 19:21.
|