Vis enkelt innlegg
Gammel 13-10-10, 12:56   #2
Opheliia
Seniormedlem

Opheliia sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Konsekvensene hvis ernæringsforskerne snur

Opprinnelig lagt inn av Es71, her.

Hei. Jeg har lest på sidene ett par måneder nå, og bestemte meg for å melde meg helt inn i dag. Har holdt på med lavkarbo i en måned nå og er overbevist om at dette er veien videre. Merker stor forskjell i humør og energi, og vekten er på full fart nedover.Resten av familien joinet for snart 2 uker siden.

Jeg har tenkt litt på hvorfor forskermiljø og presse er så steilt imot å kutte ut karbohydrater som ett ledd i bedre helse/redusere overvekt. Det er jo advarsler og dommedag annenhver dag nå på nettforum og i aviser (eller er jeg bare blitt mer opps kanskje?) De virker ihvertfall for meg nesten litt krakilske i sitt engasjement, noe ala kjønnsforskerne Harald Eia kledde av i "Hjernevask".

Kan årsaken ha sammenheng med hva konsekvensen hadde vært hvis plutselig de statlige ernæringsrådene snudde 180 grader og ba folk straks redusere inntaket av korn,ris, pasta, sukker, potet og grønnsaker. Kutte ut alt som heter lightprodukter, spise urmat og ikke frossenpizza og ferdigmat.

Mye av økonomien i vårt samfunn er avhengig av karbohydratspising.

Tenk på alle melk, korn og potetbønder i Norge. Alle landbruksbyråkrater. Alle arbeidsplassene rundt salg og utvikling av ferdigmat og lightprodukter. Alle arbeidsplasser rundt livsstilssykdommer. Alle ernæringseksperter og forskere med fast jobb i staten...

Jeg tror ikke det er så lett å få noe forskerstipend fra staten for å teste de oppleste sannhetene rundt dagens kostholdsskole. Hadde alle matglade mennesker i verden begynt med hva vi holder på med hadde finanskrisen bare blitt ett lite parantes...

Vel vel. Jeg skal prøve og oppdatere signaturen min og vil vel være mer aktiv på disse flotte sidene fremover. Kona og jeg handler råvarer og prøver oppskrifter hver dag nå. Snart 2 uker uten pommes frites og frossenpizza for ungene, (de savner det ikke heller) Vår før meget humørsyke 9 åring er blitt som en fremmed for meg Dette lover godt!

Takk for oppmerksomheten

Jeg skulle bare si at det høres veldig bra ut med en unge som ikke er humørsyk lenger! Det viser jo at kostholdet påvirker kroppen, både fysisk og psykisk i veldig stor grad. Lykke til på veien videre, til deg og hele familien din