Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!
Opprinnelig lagt inn av Nero, her.
Jeg synes de snakket for lite om at fedme er/er ikke en sykdom. Jeg ønsket at noe kunne spørre Kari om hva hun mente om f.eks dette eksemplet:
En dame føder 2 barn med ett års mellomrom. Jente først, la oss si hun veier rundt 5 kilo når hun blir født - en "feit" baby".
Året etter fødes hennes bror, en liten kar på 3500 gram.
Barna får samme kost hjemme, men datteren som er født feit - spiser/har behov for mer mat i barneårene enn broren som er tynn.
I ungdomstiden spiser broren masse karbo, usunn mat, sjokolade og annet - og trimmer aldri. Han er fremdeles tynn som en tråd.
Jenta har fremdeles stor apetitt, men spiser ikke mer kalorier enn broren i det store og det hele. Hun har blitt enormt overvektig (si moren også er ekstremt overvektig).
Det jeg mener, er at fedme er en sykdom - enkelte oss er født feit, da må det vel være genetisk? Ofte har fete barn en fet far eller mor - samtidig som det også har en søster eller bror som ikke er overvektig (kanskje som sin far?)
Dette er bare et eksempel, som det sikkert finns mange tilfeller av i virkeligheten.
Lurer på hva Kari ville si om det? At jenta er lat og må ut å trene?
Det skulle jeg også likt å høre. Jeg kjenner noen sånne som den gutten du beskriver her. Sofagriser som drikker cola hver dag og kun pizza o.l. til middag. Hadde jeg levd på deres måte hadde jeg antakelig veid det dobbelte av det jeg gjør i dag. Likevel er de tynne, på grensa til magre. Hvorfor det?
|