Vis enkelt innlegg
Gammel 14-10-10, 22:53   #28
erruslank
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 86
erruslank er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Nero, her.

Jeg synes de snakket for lite om at fedme er/er ikke en sykdom. Jeg ønsket at noe kunne spørre Kari om hva hun mente om f.eks dette eksemplet:

En dame føder 2 barn med ett års mellomrom. Jente først, la oss si hun veier rundt 5 kilo når hun blir født - en "feit" baby".

Året etter fødes hennes bror, en liten kar på 3500 gram.

Barna får samme kost hjemme, men datteren som er født feit - spiser/har behov for mer mat i barneårene enn broren som er tynn.

I ungdomstiden spiser broren masse karbo, usunn mat, sjokolade og annet - og trimmer aldri. Han er fremdeles tynn som en tråd.

Jenta har fremdeles stor apetitt, men spiser ikke mer kalorier enn broren i det store og det hele. Hun har blitt enormt overvektig (si moren også er ekstremt overvektig).

Det jeg mener, er at fedme er en sykdom - enkelte oss er født feit, da må det vel være genetisk? Ofte har fete barn en fet far eller mor - samtidig som det også har en søster eller bror som ikke er overvektig (kanskje som sin far?)

Dette er bare et eksempel, som det sikkert finns mange tilfeller av i virkeligheten.

Lurer på hva Kari ville si om det? At jenta er lat og må ut å trene?

At hun spiser like mange kalorier som broren og likevel blir feit gjør henne ikke syk. Det betyr bare at hun spiser mer enn hun trenger.

erruslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, sånn ca :) Svar med sitat