Vis enkelt innlegg
Gammel 15-10-10, 10:03   #47
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

Spore litt av her men.. Tror dere dette med lavkarbo gjelder dyr også? Jeg har 3 innekatter. like lite aktive alle tre, og de får akkurat like mye mat.. men 2 er slanke og en er kjemperund.. er jo litt snodig.. de får jo bare tørrfor.. Er katter egentlig laget for å spise tørrfor? Hva spiste katter i urtiden? Fantes de i det hele tatt da? hehehe

Kattedyr har vel eksistert like lenge om ikke lenger enn oss, og de er kjøttspisere og åtselsetere. Har noen sett en katt gå i åkeren og spise rotfrukt, f.eks? Butikktørr- og våtfôr er fullt av stivelse fra mais o.l, og egentlig ganske dårlig tilegnet katter. Se på innholdsfortegnelsen, og det står gjerne "min 4% kjøtt". Det er jo ganske drøyt.
Katten min har tørrfôr fra Royal Kanine stående framme hele tiden. Veldig bra tørrfôr, og så får han daglig lettkokt fisk/ferskt kotelettavskjær (med bein), rå kylling etc. Katten min er slank og speilblank i pelsen, og selv om han er ute og løper av seg, så ligger han og purker sikkert seksten timer i døgnet. Katter har enda mindre godt av karbohydrater enn oss, carnivorer som de er. Det lille rovdyr i naturlige omgivelser får i seg av grønt er fra vomma til plantespisere

Opprinnelig lagt inn av Angelita, her.

Synes igrunnen at den beste kommentaren kom fra Polezynski da han nevnte at første boken om lavkarbo kom ut allerede en gang for lenge siden, husker ikke helt årstallet.... Men den ble ikke omsatt til norsk før 2007. Er sikkert derfor de ikke ennå har fått lest den på Blindern, sa han. Et lite slag til de som så tydelig ikke følger helt med i timen ang. forskning.

Du snakker sikkert om pamfletten til William Banting (som ikke mindre er opphavet til begrepet "bant/banta" på både engelsk og svensk ) som han skrev i 1863 og trykket på eget budsjett i full begeistring etter at legen hans satte han på en lavkarbodiett. Lavkarbo hadde sin første "motebølge" alt i siste halvdel av attenhundretallet, altså. Nymoderne fenomen? I think not. Lavfettdiettene kom for seksti år siden etter publiseringen av lipidhypotesen til Ancel Keys, så stikk den, Drevon.

Jeg har ikke sett debatten. Den ligger vel på nett-tv, men jeg vet ikke om jeg orker. Jeg er så lettantent .

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat