Vis enkelt innlegg
Gammel 16-10-10, 18:55   #90
Sjanten
Medlem

Sjanten sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 49
Sjanten er på en erverdig vei

Sv: Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen!

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Har ikke sett...hva ble sagt?

Ja, hva ble sagt...

Panelet var Kari Jacquesson og Jørgen (husker ikke etternavnet, men han som er leder for landsforeningen for overvektige). Den lille seansen på 5 minutter hadde mye mer temperatur enn debatten på torsdag.

Kari Jacquesson gjentok, som hun har sagt tidligere, at fedme ikke er en en sykdom. Hun mener hun med det sender et positivt signal til befolkningen, fordi det betyr at det er noe man kan gjøre med overvekten sin - i hennes øyne innta færre kalorier enn kroppen forbruker. Hun konfronterte Jørgen direkte og sa at det kreves vanvittig masse kalorier for å opprettholde den størrelsen han har, og at den eneste grunnen til at han fremdeles er stor er at han fortsetter å innta mer enn kroppen forbruker. Jørgen på sin side forteller at han ble født stor, at han har vært overvektig helt siden han var liten og at vektkurven har vært stigende gjennom hele livet. Kari spør: " Men hvorfor er du så stor Jørgen? Jo fordi du spiser mer enn du forbruker". Jørgen sier som på torsdag - " I mitt tilfelle vet jeg ikke, derfor må det mer forskning til".

Kari var veldig opptatt av å få frem at det er tull at overvektige har lav forbrenning. Hun hevder at vi faktisk har mye større forbrenning enn slanke mennesker, fordi vi forbrenner mye mer kalorier på en halvtime trening enn en med fjærvekt på 50 kilo.

Jørgen lot seg provosere over at Kari sier alle pattedyr er late. Han føler at overvektige blir stigmatisert, og er vår tids sirkusdyr som kan latterliggjøres og settes på utstilling for enhver pris. Kari støtter at overvektige ikke skal mobbes - men sa i tillegg: "Du kan hvis du vil. Folk har vunnet OL-gull uten armer og bein. Du kan hvis du vil:"

Det som irriterer MEG, er at Kari generaliserer. Hun har helt rett i at for vanlig friske mennesker kan trening og bevisst kosthold definitivt være det lille som skal til for å oppnå normal vekt. Det er trist at hun drar alle over en kam og ikke gir det minste rom for at noens kropper har andre forutsetninger og trenger en annen "behandling" enn den hun foreskriver.

Min journal
Sjanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat