Vis enkelt innlegg
Gammel 17-10-10, 12:13   #3843
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Word! Jeg pleide å be dem putte litt sitron i vannet. Det hjalp noe. Jeg måtte virkelig mase for å få ta c-peptid, for legen mente det ikke var nødvendig ...

Det jeg har funnet ut på egenhånd er jo nettopp det at det slettes ikke er uvanlig, særlig når man lever på et lavkarbokosthold, at man kan ha et høyt insulinnivå selv om blodsukkeret er normalt. Det gjelder i alle fall enkelte av oss, som meg som er VELDIG insulinresistent. Jeg er i tillegg arvelig disponert for LADA (latent autoimmun diebetes hos voksne, altså en voksenvariant av dia1), hvilket tilsier at om jeg virkelig utvikler diabetes og går med det en stund, så vil kroppen min slutte å produsere insulin helt, og jeg kommer til å bli sprøyteavhengig. Først når legen fant ut akkurat det at det ble litt mer alvor. Jeg lette meg fram til en lavkarbovennlig spesialist i Drammen og fikk henvisning til henne, påvist at insulinresistensen så absolutt fortsatt var til stede, tross strikt ketogent kosthold over flere år, og ble sporenstreks satt på metformin.
Så, det er i hvert fall greit å sjekke ut. Dessverre opererer allmenlegestanden med relativt nye retningslinjer, og diagnostiserer ikke med insulinresistens før du har 1400 på c-peptid, hvilket egentlig tilsier at du alt har diabetes ... Fedon, Hexeberg, og andre lavkarboorientere leger/spesialister setter som regel grensen ved ca 700. Jeg hadde nesten 1000 i vinter.

Okei. Takk! Så snart jeg finner meg en fastlege (alle de som jeg har blitt anbefalt har ikke åpent for flere pasienter) skal jeg be om å få sjekket c-peptid. Men dersom jeg for eksempel har 1000 og legen mener det er normalt, hva sier jeg da?

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF