Vis enkelt innlegg
Gammel 15-06-05, 11:31   #1
Tingeling
Medlem

Tingeling sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Alder: 41
Tingeling er en juvelTingeling er en juvelTingeling er en juvel
Kostomlegging for foreldre

Jeg har jo fått drømme-sommerjobben!
Mamma og pappa (58 år) har spurt om jeg kan lage mat til de i sommer, slik at de kommer inn i et slikt "kosthold som jeg har". Men de ønsker ikke å gjøre det for "ekstremt" som de sier, så jeg tenkte å satse på Lindberg kost..

Pappa har type 2 diabetes, tette årer i bena og en stor/hard mage (som han har komplekser for). Håper virkelig denne kostomleggingen vil gi resultater for ham. Han er ikke så interessert i kosthold, men vil gjerne spise riktig. Jeg har lest "kost i balanse" nå, men det er et par ting jeg lurer veldig på i forbindelse med dette prosjektet (det er jo et STORT ansvar)

1. De drikker mye kaffe (fra kaffetrakter med en skvett melk i). Etter frokost, på jobb og etter middag er et must. Kan de fortsette med det?

2. Pappa drikker 1-3 glass rødvin nesten hver kveld... Kan han fortsette med det?

3. Hva sier Lindberg om knekkebrød?? Som Fiberrik, fiberpluss og rugsprø?? Han pleier ofte å ta et glass rødvin og et par knekkebrød med ost på kvelden før han legger seg (liksom hans alenetid etter mamma har lagt seg).

(pappa har sluttet å røyke, og jeg vil ikke at han må slutte med alt han liker her i livet... Da kan han fort miste inspirasjonen)

4. Har dere noen gode tips til frokost? Pappa har alltid spist brødskive med syltetøy og et glass melk til frokost. Han spiser salat på jobben, så salat på morgenen også blir litt kjedelig.. Tips til noe som er raskt og enkelt å lage som han kan fikse seg selv i ukedagene? Helger er det jo fint med omelett og sånt, men i uka bør det være noe lettere... Forslag?

Er det noen som har noen tips? Hva MÅ kuttes ut, og hva kan man fortsette med?? De vil nemli ikke legge om så ekstremt.. Men de er innstilt på å kutte ut brød, ris og pasta Brus og godterier og slikt spiser de ikke.

Noen erfarne lindbergere eller andre med noen tips?
Vi har avtalt at omleggingen starter mandag om en uke

Tingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/lavkarbo Svar med sitat