Sv: Heilt ny i gamet! Litt spørsmål
Opprinnelig lagt inn av EAH, her.
endå eit spørsmål i starfasen:
kan man ete for mykje grønnsaker?
syns eg har lest at grønnsakene skal fylle halve tallerken, men f.eks brokkoli innehelde 3 gram karb per 100 gram! eg holdt nesten på å overstige 15 gram karb dagen berre grunna brokkoli! korleis skal eg holde meg innan grensa når dette et tilfelle?
Dokke som er så flinke, vær stolte!
Det er vel ganske enkelt å spise mindre av det. Blås i tallerken modellen, den er etter min mening tøys. Magen er ingen tallerkenmodell - sak. Spis heller 2 hekto brokkoli, da har du 6 gram. Det er langt viktigere at du får i deg fettet, for den værste feilen de aller fleste gjør, er å spise for lite fett. Jeg husker jeg holdt på å dette a stolen da jeg oppdaget at jeg burde ideelt ligge på 75-80 % energi fra fett hver dag. Mitt råd er altså å ta å veie opp grønnsakene. Sjekk karboene, regn ut hvor mange karbo du vil spise i dette måltidet, og så veier du bare opp. Jeg pleier også å spise grønnsakene til sist, for de KAN være skumle nok til å fylle opp magen slik at jeg ikke får i meg den mengden kjøtt og fett som jeg har behov for. På den måten minimerer jeg også insulinutslippet. (senker GI med mye fett først, uten at GI har så mye med det her å gjøre, det er litt flisespikkeri bare).
|