Vis enkelt innlegg
Gammel 18-10-10, 21:05   #10
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Konsekvensene hvis ernæringsforskerne snur

Kanskje det er et poeng i det du skriver? Det er uansett merkelig at "eksperter" står så utrolig steilt imot et kosthold bestående av mindre karbohydrater.
Uansett er det utrlig kjekt å lese at du og familien din trives så godt med dette kostholdet.
Jeg har en nevø som har ADD, epilepsi og har store konsentrasjonsvansker og virker ganske så hyper. Han er nå 10 år. Jeg nevte for familien at de burde prøve å kutte ut sukker og raske karber, noe de tok opp med legen sin. Som raskt avviste dette som en mulig vei for å balansere hans vekslende humør. Hun kunne vise til EN studie foretatt på barn i bhg (eller var det i barneselskap?) hvor noen barn fikk sukker og noen barn ikke fikk sukker. I selskapet var alle barna like hyper, dermed ble det konkludert med at barn ikke reagerer med å bli hyper på sukker...(nå er dette veldig forenklet fra meg, husker det ikke helt) Så dermed forsøkte ikke familien å gå denne veien.
Jeg har en datter på 15 måneder. Hun fikk litt karamellpudding av bestemor, og hun ble så giret som vi aldri har sett henne.
Så da kan man jo velge hva man vil tro på. Kutte ut sukker og hvetemel og andre raske karbohydrater som fører til at blodsukkeret svinger, og muligens oppnå den konsekvensen at barnet blir roligere og mer konsentrert. Eller man kan velge å ikke teste det ut med konsekvensen at ingen ting endrer seg. For meg er dette ganske så uforståelig sett i fra et helsesynespunkt (men jeg har full forståelse om noen ikke har overskudd til å endre vanene til en sukkeravhengig og hyper gutt...)

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat