Sv: FASE 3: Råd, motivasjon, hjelp og trøst
Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.
WOHOOO tuddelu - vi andre blir jo kjempeinspirert av at du nå er ferdig.
Fantastisk jobb, well done
Skal bli spenndende å følge deg framover, for vi håper jo at du fortsetter å være her på forumet.
Og jeg kan skrive under på dette med følelsen av frihet, veldig rart å ha frie tøyler etter det strenge regimet som ED jo faktisk er.
Når det gjelder å finne seg et kosthold for resten av livet, så har du jo allerede retningen i forhold til å bruke rene matvarer og grønnsaker.
jeg kanskje kan bidra med er noen erfaringer jeg gjorde i løpet av pausen jeg hadde i sommer, og jeg oppsummerer dem slik:
Fra "diett" til et normalisert kosthold (vedlikehold høres så "sykehusaktig" ut ):
1 - vær streng med inntak av snop (og ja - jeg vet det er tøft når en først har falt utpå)
2 - bruk en del tid på å finne ut hvilket kosthold du ønsker å følge
3 - test ut det valgte kostholdet i 3-4 uker og se hvordan det påvirker kroppen
4 - les boka Bedre uten brød
5 - du kan spise det meste, bare unngå de vanlige karbo-bombene; brød, pasta, ris, hvetemel
6 - sjekk ut bloggen til Lena Beatrice
Ha en fantastisk helg videre 
Skrev et laaangt innlegg her, også forsvant det Prøver meg på ny!
Takker og bukker for masse gode råd Grotingeling
Den boken skal jeg skaffe meg. Har gått til innkjøp av noen fedon bøker og en bok jeg virkelig kan anbefale - "lekre retter med lavkarbo". Prøvde ut oppskrifter før ED og her var det masse nydelig mat.
Legen på Lindberklinikken anbefalte på det sterkeste å legge en plan for måltidene slik at jeg unngår å bruke så mye tanker og energi på å finne ut hva jeg skal spise .. er helt enig! Det er lettere å føle et opplegg som har en plan, sånn som ED.
Lunsj og middagsretter går veldig fint - som du sier så har ED allerede innført gode vaner i form av grønnsaker og rent kjøtt / fisk.
Utfordringen nå er å finne gode frokost og kveldsmat alternativer. Har lagt min elsk på frokostlapper med mager kesam og bær smaker helt fantastisk og metter. Skal også prøve havregrøt etterhvert, dette har jeg ikke smakt før Men har lyst å prøve.
Har alltid vært ekstremt glad i brød, så lavkarbo er en utfordring der. Men det er fullt mulig å spise 2 skiver fedonbrød med masse pålegg og litt grønt til kveldsmat så da gjør jeg det. Er fornøyd med å gå fra 3-4 måltid med brød hver dag ned til 1 måltid 
Fredag og lørdag koste jeg meg med litt mørk sjokolade, både sunt og godt. Tidligere elsket jeg smågodt og chips og ja .. men nå har jeg ikke lyst på dette. Og når jeg har kjent på lysten til å smake, så vet jeg at konsekvensen blir deretter - pga. insulinresistensen så blir jeg dårlig av for mye sukker/karbohydrater. Og nå velger jeg faktisk å la være. Dette klarte jeg ikke før, så det å mestre dette nå føles fantastisk bra!!
Insulinresistensen slo ikke ut på blodprøvene, så skal ta dem på nytt. Men det som slo ut - og som har en sammenheng med insulinresistensen - var PCOS, forhåpentligvis er det blitt bedre nå med endret kosthold.
Det er bare helt fantastisk hva kostholdet kan gjøre med helsen - jeg er så utrolig takknemlig for ED, Lindbergklinikken og ikke minst for dette forumet hvor man får hjelp og trøst og støtter hverandre
|