Opprinnelig lagt inn av mofe
Jeg har nå altså begynt å ro.. men vet ikke helt om jeg gjør det riktig? Skal man ro med bøyd rygg, eller rett? Eller en blanding?
Min fysio sier rett rygg, bøy fra hofte leddet når du strekker deg fremover, rett rygg tilbake og bruk armene/bena (huffameg, dette er jeg ikke god å forklare... )
Og hvilke muskler trener jeg? Kjenner at jeg blir støl mellom skulderbladene - også at det tar på armene, selvsagt. Hva med korsryggen?
Det skal IKKE ta i korsryggen, da gjør du noe feil. Det er normalt å bli støl mellom skulderbladene og armene ! (igjen ref min fysio)
Og hvordan tøyer man ut ryggen? Altså mellom skulderbladene (og evt. andre steder på ryggen som får trening)
En veldig fin strekk øvelse er pilates "the mermaid". Du sitter som de på bildet nedenfor. Strekker armen opp, over hodet mot skulderen, uten å bøye overkroppen, slik at du får tøyd ut musklene på siden der armen er. Skjønner ??

Så bøyer du over motsatt - albuen i gulvet Sånn at du nesten ligger på siden, mens du strekker den andre armen så langt du klarer mens du strekker ryggen.
Gjenta 2-3 ganger, - bytt side (opp på kne og ned på motsatt side) og gjør det samme der. Til begge sider.
Er ikke god å forklare .... sorry Men det er en god øvelse for å strekke ut ryggen !

Også denne "Cat stretch" - er god. Hold rompa på helene og strekk armer og rygg fremover.....
Og til slutt.. Hva er best av å ro "hardt" og kort, eller lengre og mindre hardt? Det er 10 forskjellige grader på den maskina..
Det veit jeg ikke gitt......
Finnes sikkert andre som har gode øvelser og tips til deg !