Vis enkelt innlegg
Gammel 15-06-05, 18:08   #3
silje
Seniormedlem

silje sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

hmm..

når det gjelder tøying så er vel det noe som ikke brukes så mye nå.
min kiropraktor som er spesialist på rygg,(han underviser på blindern, driver med forskning på rygg på blindern, og holder kurs for leger i rygg.) nektet meg helt å tøye rygg, og mente at det var noe man ikke skulle gjøre.

fysioterapeuten min(som også er fysioterapeuten til rosenborg) er også litt sånn lunken til tøying. han har ikke nektet meg det, men han sier: tøying er vel noe vi har gått litt bort fra nå.
siden det ikke har noen effekt på skader, eller restitusjon, så bør du kanskje tenke over hvorfor du skal tøye ryggen. i noen idretter trenger man jo å ha større leddutslag, og da må man jo tøye. men slik jeg har forstått det så kan ikke gjøre en muskel lenger eller kortere, det er bare senene rundt man strekker, og da mister man en del av finmotorikken i leddet. ryggen skal jo være fast/stabil.

noen andre ting:
- dersom man slutter å tøye vil man veldig raskt gå tilbake til "normale" leddutslag.. hvorfor gjør kroppen dette, hvis det beste er å være myk?
- ingen dyr tøyer. hva gjør feks en løve etter at den har løpt max etter et dyr..? den legger seg ned og slapper av

jeg vet ikke jeg.. jeg synes det er interessant med tøying/ikke tøying. jeg tøyer normalt ikke, men gjør det av og til, mest for velværes skyld egentlig, fordi jeg synes det er godt. jeg må innrømme at jeg har krangla en del med kiropraktoren min en del om dette.. for jeg skjønner det ikke.. mye av det jeg har lært tidligere er feil, for jeg må jo tro at han har noe mer peiling enn meg på dette. det finnes dessuten en del forskning på dette.

lykke til med roingen mofe

silje

ps.. jeg har hatt en del problemer med ryggen, og roing er ikke så bra da. generelt skal man ikke trene rygg sittende(spesielt den øvelsen der man sitter og presser bakover er dårlig).

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat