Sv: Fibromyalgi og ME
Jeg har ME og har vært syk i 4,5 år(men fikk ikke diagnosen før febr 2010).
Jeg har prøvd MYE innen det alternative. Det meste av det som blir nevnt over her i de andre innleggene uten gode resultater(aku, kiro, homeo osv..)
Når det gjelder kostholdet er det mye å hente for meg. Dessuten er det viktig med mye dagslys, så mye mosjon man klarer uten å "kræsje", kontakt med naturen, så mye sosialt som man klarer(og har behov for).
Viktig å fjerne "unaturlige" faktorer. som EMF-felter(elektro-magnetisk-felter), kjemikalier(kosmetikk, maling etc). Lev så rent og miljøvennlig som mulig.
Viktig å nyte livet og ikke prate om sykdommen til alt og alle som spør åssen det går.
Det har vært viktige faktorer for min bedring.
Dessuten er det mange som har ME som har matintoleranser. de mest allergener er melkeprodukter(soya for noen også), gluten, gjær og sukker/fruktose(raffinert) og kunstige e-stoffer. Dette bør fjernes helt fra kosten når man prøver ut og renser ut/bygger opp en bedre helse. Kan ta flere år.
lavkarbo er bra, men enda viktigere for meg har vært ren og naturlig mat(lage mat fra bunn og NULL RAFFINERT mat), spirer, raw food, superfood etc... kutte ut rødt kjøtt, pølser, bacon... ikke pga fettet, men pga proteinene(tungt fordøyelig når kroppen er i ubalanse). animalsk fett er anbefalt, men helst fra koke kraftbein, innmat etc...
planteproteiner er lettere å fordøye, fet fisk er også ok. hvitt kjøtt bedre enn rødt kjøtt. (jeg snakker kun om min egen erfaring, og har ingen prinsipper mot feks å spise kjøtt).
Tilskudd bør også være "ren og naturlig"(Ikke isolerte vitaminer, men mat) altså mat-tilskudd som greens, superfruit, sjø-alger, pulver-grønnsaker/frukt og tarm-bakterier.
FETT -balansen er også viktig!! forholdet omega 3/6/9. kvalitetsoljer som linfrø, kokos, hamp, osv...feks ghee til steking.
Det var noen av mine tips og min erfaring, håper noe av det er til nytte!
Av litteratur vil jeg anbefale KJERNESUNN FAMILIE(dansk familie) og RAW FOOD. en blanding av disse to kostholdene har vært/er riktig for meg. Så mye at jeg ønsker ta utdanning i temaet )