Sv: Fedme kan ikke kureres
Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.
Jeg synes det er en kjerne av sannhet i det Kari J sa. Å bli feit, er ingen sykdom, men når fedmen først er der, så synes jeg det er en sykdom. Mengden av selve fettet synes jeg bør være nok til å karakterisere det som en sykdom, det synes ikke hun.
Tror det er Gary Taubes som kaller den genetiske disposisjonen til å lagre fett på grunn av karbohydratintoleranse for en "disorder" i fettcellene. Disorder er oversatt med bl.a. sykdom. Jeg mener at selve disposisjonen ikke kan kalles en sykdom, da det er en normal og nyttig funksjon under mer naturlige omstendigheter, og en funksjon som er svært vanlig. Likevel er det mange som ikke har denne evnen og som tåler dagens karbohydratrike kosthold uten å legge på seg. Det er her Kari tar så feil, da hun ser ut til å mene at vi alle er helt like og at det kun er et regnestykke mellom inntak og forbruk og at dette gjelder for absolutt alle. Det mest irriterende med henne er at hun sier det er ingen grunn til å undersøke nærmere hvordan ting henger sammen, for det vet vi etter hennes utsagn alt om.
Er helt enig i at det ikke er mulig å kure fedme. Varig endring i kosthold er eneste råda. Enten man gjør det med kalorislanking eller lavkarbolivsstil. Bare at sistnevnte ser ut til å gi mindre fare for tilbakefall i lengden.

|